Терминологичен Речник
анг҄елъ
анг҄елъ
-а
м
I. ангел.
1.
Ангел, общо название за небесните естества
(
ἄγγελος, ὁ
)
:
Безплътно тварно същество, отнасящо се към един от трите дяла на разумното творение наред с душите и демоните:
тоже въ раꙁѹмьнꙑхъ, а͠нглꙑ рекѹ д͠ша бѣсꙑ
ЙЕ Бог
26b 5 sq.
раꙁѹмьно сѹщьство състав б͠ъ, ан͠глꙑ, реку, всꙗ по нб͠с ны – т бо ꙗвѣ раꙁѹмьнаго бесплътьнаго сѹть естьства
ЙЕ Бог
171b 9 – 172a
Между него и безсмъртната човешка душа има сходство:
ꙗкоже дѹшѧ нашѧ ѫжьнꙑ сѫтъ аггеломъ
ЙЕ Шест
13а 7 – 9
Ангелът и душата са духове, но за разлика от нея ангелът не е в тяло:
аще л то аггелꙑ стъ богъ сътворлъ дѹшѧ нашѧ сътворлъ стъ дѹхꙑ (нъ нашѧ дѹшѧ въ тѣлесехъ, аггелꙑ бес тѣлесъ)
ЙЕ Шест
12d 20 – 26
Ангелът е непознаваем – ейдосът, съставляващ неговата същност, и определението му се знаят само от Твореца. Затова той може единствено да бъде описван – като същност разумна, вечно подвижна, свободна, безтелесна, служеща на Бога, по благодат получила безсмъртна природа:
аньгелъ ѹбо есть сѹщьство раꙁѹмно, прсношьствено самовластьно бесплътьно б͠ѹ слѹжꙗ, даръмь въ естьствѣ бесъмьрть премъ. егоже сущьства вдъ ѹставъ еднъ творьць вѣсть
ЙЕ Бог
104b 8 – 105а 5
Ангелът е застъпник за човека пред Бога и посредник между Него и човека. Той приема непосредствено от Бога неговата благодат (енергия, светлина), за да стане втора светлина – преносител на Божествената:
свѣтове вътор раꙁѹмьн н. ѿ прьваго беꙁнаатъьнаго всѣмъ свѣта освѣщеньꙗ муще
ЙЕ Бог
107a 6 – b 1
Вътре в йерархията на ангелите по-висшите предават осиянието на по-нисшите:
протвѹ престоѧнью свѣтъ премлюще другъ дрѹга освѣщающе больствъмь новьнꙑмь л естьствьнꙑїмь. ꙗвѣ же сть ѧко больш мьньшмь подають свѣтъ вдѣнье
ЙЕ Бог
110a 7 – b 3
Ангелите стоят над човека, обаче светостта издига последния до равнооангелско положение и чин:
гда бо добр сѧ ꙁѣло сътвормъ къ богѹ, тъгда не больше бѫдемъ аггелъ, нъ акꙑ аггел бѫдемъ. сце бо глаголетъ нашь съпасъ рекꙑ: на въскрьсен н женѧтъ сѧ н въдаѭтъ, нъ бѫдѫтъ ꙗко аггел. да гда ѹбо додемъ добрꙑм дѣлꙑ тоѩ мѣрꙑ, тъгда тѣхъ не мнемъ, нъ съ тѣм равьн бѫдемъ
ЙЕ Шест
196а 11 – 21
съврьшаѩ сѧ ловѣкъ на аггельскꙑ санъ въсходтъ
ЙЕ Шест
248c 22 – 25
1.a. Чинове. Ангелското небесно войнство се подрежда по чинове (τάξεις). Св. Дионисий Ареопагит учи за девет небесни същности, разделени на три чиноустроения (διατάξεις), всяко от които се състои от три чина
:
ст͠ꙑ стотьнꙑ бгословесьнꙑ донс аропагтъ рее: всѧ богословесьнаѧ еже сть божьствьнаѧ псаньꙗ нб͠съскаѧ сѹщьства ѳ͠ нарее. та же сѹщьства бж͠ьствьнꙑ стодѣтель преда на тро раꙁлѹаꙗ троьскꙑꙗ ѹтвар
ЙЕ Бог
112b 4 – 113a
Различието между тях е по осияност и положение, зависещо от степента на осиянието:
бол же другъ дрѹга свѣтьмь престоꙗньемь л протвѹ свѣту престоꙗнье мѹще, л протвѹ престоѧнью свѣтъ премлюще другъ дрѹга освѣщающе больствъмь новьнꙑмь л естьствьнꙑїмь
ЙЕ Бог
110а 2 – b 1
Първо чиноустроение – херувими, серафими, престоли:
шестокрльн серафмъ многоѡт хѣровмъ с͠т престол
ЙЕ Бог
113a 2 – 7
Второ чиноустроение – господства, сили, власти:
гд͠ьст сл[ьн] власт
ЙЕ Бог
113a 7 sq
Трето чиноустроение – начала, архангели, ангели:
наатъц, арханг͠л анг͠л
ЙЕ Бог
113b 1
1.b. Характеристики
1.b.1. Тварен. Ангелите принадлежат към незримата твар:
ꙗкоже нꙑ ѹтъ велкꙑ павьлъ глаголѧ: ꙗко въ то твар ꙁьдано вьсе, вдмо невдмо, прѣстол же господьства, наѧла, власт, слꙑ, аггельст плъц архаггельскаа прставленꙗ
ЙЕ Шест
17b 4 – 15
Ангелският свят е сътворен от Бога по негов образ:
сь сть аньгл(с)къ ꙁжтель творьць. ѿ небꙑтьꙗ въ бꙑтье преведе ꙗ по свомѹ ѡбраꙁѹ сътворвъ ꙗ естьство бесплътьно
ЙЕ Бог
104а 4 – 8
Сътворяването му е със слово, а съвършаването – чрез Духа Свети:
словьсемь же сѹть сътворен вс ан͠гл, с͠тымь дх͠мь съврьшьше сꙗ
ЙЕ Бог
107b 5 – 7
Поради своята тварност ангелите нямат отношение към акта на творението и не участват в предвечния Съвет:
не ꙗвѣ л се, ꙗко къ сꙑнѹ слово бꙑстъ. аггел бо сътворен сѫще не дѣствоваахѫ съ богомь
ЙЕ Шест
197c 1 – 5
1.b.2. Изменчив в мненията и желанията си – това се дължи на неговата тварност, понеже всичко тварно е изменчиво:
хотѣньемь ꙁвратво еже сѧ рееть волевратьно. вьсе бо ꙁдань ꙁвратьно есть, тъью же неꙁъдано сть неꙁвратьно есть
ЙЕ Бог
105b 7 – 106a 3
1.b.3. Непокайващ се – поводите за покаяние идват от немощта на тялото, присъща на човека, докато ангелът е безтелесен:
не прмꙗ каꙗнѧ небонъ бесплътьно сть. л͠вкъ плътьнꙑѧ дѣльма немощ покаꙗнье прѧтъ
ЙЕ Бог
106b 4 – 7
1.b.4.
Безсмъртен
– не по природа, а по благодат; природата му е тленна:
бесъмьртінь естьствъмь нъ бл͠агодатьемь. все бо наавъ н коньае по естьствѹ
ЙЕ Бог
106b 7 – 107a 1
1.b.5. Имащ начало – ангелът не е съвечен на Твореца, защото сътвореното не е безначално:
есть съ б͠мь. не може бо еже ѿ небытьꙗ въ бꙑть прѣводмо всегда бꙑт же сть беꙁ нааатъка прсно сꙑ
ЙЕ Бог
57a 3 – 6
Освен това бъзсмъртието по благодат не означава безначалност:
а еже даромъ бе(ꙁ) коньца то всѧко не бе(с) наа(т)ка ꙗкоже а͠нгл
ЙЕ Бог
59b 1 – 3
1.b.6. Безтелесен – понеже е сътворен по образ Божи:
ѿ небꙑтьꙗ въ бꙑтье преведе ꙗ по свомѹ ѡбраꙁѹ сътворвъ ꙗ естьство бесплътьно, ꙗкоже дх͠ъ л огнь беꙁвеществьнъ
ЙЕ Бог
104a 5 – 9
Ангелът се нарича безтелесен и невеществен в сравнение с нас, защото спрямо Бога всичко е грубо и веществено:
бесплътьнъ же гл͠еть сꙗ беꙁвьщьствьнъ, елкоже къ намъ прележꙗще. все къ б͠ѹ прл(о)жмо дебело вещьствьно ѡбрꙗщеть сꙗ
ЙЕ Бог
105a 5 – b 1
1.b.7. Подлежащ на описване – защото когато е на небето, не е на земята, и обратно:
нꙑ прмлюще ѡпїсан. гда бо сѹть на нб͠сї, то не сѹть на ꙁемл. на ꙁемлю бм͠ь посꙑлаем, не остають на нб͠с
ЙЕ Бог
108a 1 – 5
Неговото описване обаче предполага плътско пространствено ограничаване:
не ѹдрьжм же н ставлꙗем сѹть стѣнам н двьр͠м н клю н пеатьм, н ѹставьнꙑꙗ же, г͠лю
ЙЕ Бог
108a 1 – 5
дѹхъ же ꙁовомаꙗ дѹша раꙁѹмьно съмꙑсльно стьство ꙗвѣ стъ, вьнѣ вьсѣкого плътьнааго раꙁѹма, ꙗкоже вдѣт раꙁѹмѣт о аггелѣхъ небесьнꙑхъ ѹдобь
ЙЕ Шест
211b 4 – 13
1.b.8. Заемащ „място“. Ангелът пребивава в умопостижими „места“ и природата му не включва телесни характеристики. Тя се свързва с псевдо-темпоралност и псевдопространственост. Ангелът е отвъд тримерната протяжност и не заема в даден момент определено място. Действието и „движението“ му не са телесни:
раꙁѹмъ же суще въ раꙁѹмьнꙑхъ мѣстѣхъ сꙋть. не плътью опсаем, не бо плътьскꙑ по естьствѹ преѡбраꙁѹють сѧ н тромь сѹть раставьн, нъ раꙁѹмъмь прходꙗть дѣтельствують, деже бѹдеть повелѣно мъ не могѹть тъгда же бꙑт сьде ѡньде дѣтельствоватї
ЙЕ Бог
109a 5 – b 6
1.b.9. Разумен и самовластен. Самовластен (със свободна воля), понеже е разумен и словесен. Доколкото обаче е сътворен е променлив, неговото самовластие е както в това да пребивава и напредва в доброто, така и да се отклонява към злото:
ꙗко же ѹбо словесьно раꙁумьно, то самовластьно есть. а мьже ꙁдан(о) то тѣмь ꙁвратьно, моꙗ власть пребꙑват напредъ т добръмь въ ꙁьлѣ въꙁъвратт сꙗ
ЙЕ Бог
106a 4 – b 2
Част от ангелите злоупотребяват със своето самовластие – Дяволът и бесовете са паднали ангели:
ꙗв дьꙗволъ же. добротворьць бꙑвъ своею же властью ꙁьл ѡбрѣтьнкъ бꙑвъ же съ нмь сѹть отъстѹпьнꙑꙗ слꙑ, еже суть бѣсове
ЙЕ Бог
201a 1 – 7
1.b.10. Пребиваващ в доброто. След като със свободна воля избере добродетелта, благодарение на Божията благодат той непоклатимо се утвърждава в доброто:
аньгел по ꙁволенѣ добротѣ ꙁборѹ въ добр(о) бл͠годатемь неподвжьно ѹтвьрьжене мѹть
ЙЕ Бог
219a 8 – b 2
1.c. Богопознанието при ангела.
Също както човека, ангелът не се издига до Божието естество (познаваемо единствено от него самото), а само до онова, което е дадено в откровението:
по пьрвѣмь же блж͠нѣмь естьствѣ не ѹвѣдѣ нктоже нколже б͠а раꙁвѣ емѹже тъ самъ ꙗв, не ѿ л͠къ тъкъмо, нъ отъ тѣхъ самѣхъ аньгелъ
ЙЕ Бог
15a 6 – b 3
Ангелите са свидетели за Христовото възкресение наред с апостолите:
аще не б плътѣнъ былъ. то аплⷭ аг͠гл кого вдѣшѫ въск͠рсша. на нбсⷭа въсходѧща. нѫ съ г͠ъ брате двѣ естⷭва мы
ЙЕ Пр
247б 4–7
2. Ангел, название за един от чиновете на небесните естества – най-нисшият. Неговото място е в третото (най-нисше и близко до човека) чиноустроение на небесните естества:
третьꙗѧ же ѧже послѣдьнѧꙗ наатъц архангл англ
ЙЕ Бог
113a 8 – b 2
Вж. по-горе a. Чинове.
Син.
раꙁѹмьно сѫщьство,
небесъно сѫщьство,
по небес нъ,
небесьнъ плъкъ
Сем. гн.
дѹхъ,
дѹша,
свѣтъ,
освѧщень,
нъ,
санъ,
ѹтварь,
серафмъ,
херѹвмъ,
прѣстолъ,
господьство,
сла,
власть,
наѧтъкъ,
наѧло,
арханг҄елъ анг҄елъ
II. мариол.
Ангел
(
ἄγγελος, ὁ
)
– възвестител на благата вест:
Ан͠глъ бо г͠нь посъла сꙗ къ с͠тѣ дв͠ц ѿ давꙑдова племене съходмѣ
ЙЕ Бог
227b 3 – 5
с͠тꙑ духъ прде къ не по словес гню, еже рее а͠нглъ, ощаꙗ ю слѹ прмтельнѹ даѧ словесьнааго б͠жьства въ кѹпѣ же рожьствьнѹ
ЙЕ Бог
229а 1 – 4
Син.
раꙁѹмьно сѫщьство,
невдмо стьство,
свѣтове вътор раꙁѹмьн,
н,
раꙁѹмъ
Сем. гн.
тварь
III. есхат. Ангел Божи, духовно същество (ἄγγελος, ὁ). Тези, които са вършили добро, след възкресението ще заживеят вечен живот подобно на ангели Божии:
а же сѹть благодѣанѧ сътворл въсꙗють акꙑ сл͠нце съ ан͠ьглꙑ въ жꙁнь вѣьнѹю, съ г͠мь нашмь іс͠хомь
ЙЕ Бог
358а 4 – 7
бѹдѹть бо, рее г͠ь, ꙗко ан͠гл бж͠; н жентва бѹдеть н дѣтородьство
ЙЕ Бог
355а 2 – 4
Вече сега ангелското достойнство се отнася за светците:
ꙁемны агг͠ле. ьсомѹ бо сѧ можемъ номѹ юдіт, раꙁвѣ тебе на ꙁем
ЙЕ ЙП
40б 14–16
Син.
раꙁѹмьно сѫщьство,
невдмо стьство
Сем. гн.
въскрьсень,
бесъмрьть