Терминологичен Речник
обраꙁъ
обраꙁъ
-а
м
I. богоп.
1. Начин (τρόπος, ὁ), по който са неразлъчни лицата на Св. Троица. В тварното не може да се намери подобаващ образ за тази неразлъчност:
немоштьно же сть обрѣст въ твар се кѹнѹ беꙁъ раꙁльства мьже бысть съкаꙁат обраꙁъ стыꙗ троцꙗ
ЙЕ Бог
68b 6 – 69a 2
2. Начин (τρόπος, ὁ) на съществуване. Имената изразяват не същността (което по отношение на Бога не е възможно), а отношение (τῆς πρὸς ἄλληλα σχέσεως) и начин на съществуване (τοῦ τῆς ὑπάρξεως τρόπου):
невньно вньное нерожьствьно рожьствьное сходьное с же сѹть не сѹщьству ꙗвлень нъ самѣмь в себе съдрьжꙗнь бытью обраꙁъ
ЙЕ Бог
90b 5 – 91а 1
3. Образ (εἰκών, ονος, ἡ). На човека, поради неговата телесност, е присъщо да прилага към висшите и невеществени енергии на Божеството подобия, образи и символи:
л͠вкомъ сѹщемъ намъ въ дебелѹю сю плъть ѡблаеномъ ст͠аꙗ вꙑсокаѧ бесплътьнаꙗ бж͠ьству дѣтельства раꙁѹмѣт л гл͠ат немощьно намъ, аще не обраꙁꙑ л пртъам л прповѣдан л пркладꙑ, же сѹть въ насъ
ЙЕ Бог
93a 7 – 94а1
Сем. гн.
богъ,
бꙑть,
сѫщьство,
дѣство,
мѧ,
стна,
псань,
слово,
съкаꙁань,
пртъа,
прповѣдань,
пркладъ
II. христ.
1. Начин (τρόπος, ὁ). С оглед на зачатието на Словото Божие:
Ꙍ обраꙁѣ бж͠ꙗ словес прѧтю
ЙЕ Бог
227а 9 – 10
Син.
вдъ
Сем. гн.
таньство
2. Образ (μορφή, ἡ). Единосъщието на Словото с Бог Отец:
ѿ б͠а о͠ца сꙑ б͠ъ сꙑ же въ обраꙁъ бж͠ сꙑ
ЙЕ Бог
225b 5 – 6
3. Божи образ (εἰκών, όνος ἡ), по който Синът Божи сътворил човека:
сътвор бо по ѡбраꙁꙋ свомѹ раꙁумьна самовластьна
ЙЕ Бог
232b 6 – 8
Син.
подобл҄ень
Сем. гн.
дносѫщь
III. амарт. Спецификата на Божия образ (χαρακτήρ, ὁ):
нъ понже преступъмь повелѣнью б͠ж(с)твьнꙑꙗ конꙑ обраꙁꙑ омрахомъ
ЙЕ Бог
233b 2 – 5
IV. антроп. Образ Божи (_).
1. Човекът е образ Божи (εἰκών, όνος, ἡ) чрез своя разум и самовластие. Такъв той е по волята на Твореца. Бог го създава по свой образ, като му дарява разумност и самовластие:
сътвор бо по ѡбраꙁꙋ свомѹ раꙁумьна самовластьна
ЙЕ Бог
232b 6 – 8
по обраꙁѹ б͠жю словесьнъ же раꙁѹмънъ самовластьнъ бывъ въ лѣпотѹ ꙁемльныхъ власть порѹенѹ мꙗше ѿ обьщааго всѣмъ творьца же вл͠дкы
ЙЕ Бог
216a 9 – b4
ѿ вдмаго отъ невдмаго естьства сътвор л͠вка свома рѹкама по свомѹ ѡбраꙁѹ подобьствѹ отъ ꙁемлꙗ пьрьсть проплескавъ, дш͠ю же словесьнѹ раꙁѹмьнѹ свомь въдъмомь. давъ емѹ. еже бж͠ьствьнъ ѡбраꙁъ рѣхомъ. же бо „по ѡбраꙁѹ“ то раꙁумьно сть самовластьно ѧвлꙗеть а еже „по подобью“ то ꙁволенью добру, протвѹ мощ, подобт сꙗ
ЙЕ Бог
173b 7 – 174b 2
тѣмь бо бесплътмь властѭ раꙁѹмомь мꙑслѭ мѣнмъ сѫща по обраꙁѹ божю ловѣка
ЙЕ Шест
212c 7 – 11 (Ø)
же пае го ꙁракъ матъ, вьсего того владꙑка стъ сь господь, мьже по обраꙁѹ божю бꙑстъ. а отъ того тѣлесьнааго обраꙁа раꙁл вдѣт стъ ловѣѧ дѹшѧ прложвъше къ бесловесьнѹмѹ скотѹ къ вьсемѹ жвотѹ
ЙЕ Шест
212c 23 – 212d 7 (Ø)
Разликата на образа с подобието Божие е там, че докато разумността и самовластието са дадени по природа на всеки човек, както праведни, така и зли, подобието е благодарение на нашата свободна воля, на личното ни усилие:
аще прпрѧжено стъ къ обраꙁѹ подобьство т мьнѣт стъ обо то сѫще дно тожде, нъ нѣстъ дно, нъ раꙁл матъ. ово бо самовластьнааго сана раꙁѹмьнааго цѣща сѫщꙗ прмат стъ сѫщьнѣ къ немѹ вьсѣмъ ловѣкомъ, поспѣшвꙑмъ же ꙁълꙑмъ. а же по подобьствѹ, по ꙁволеню нашемѹ съврьшен цѣлен прмлетъ. ꙗкоже сѫтъ по обраꙁѹ божю невѣрьн вьс ꙁъл; ꙗкоже доходтъ просто въ раꙁѹмьно сѫщꙗ слово, не мѣт же такомѹ подобьства
ЙЕ Шест
214d 26 – 215a 24 (Ø)
2. Добродетелите в човешката душа (неуклонимост, незлобивост, благост, мъдрост, правдивост и свобода от всяко зло) са сякаш образ на Божието естество:
т бо ѧко обраꙁ суть б͠ж(с)твьнѹмѹ естьству: беспеальнѹ беꙁвьрьтьное беꙁлобьно, нъ бл͠гостьно премѹдрьно правьдьно еже вьсеѧ ꙁъл свободьно
ЙЕ Бог
232b 6 – 233a 8
Сем. гн.
богъ,
ловѣкъ,
стьство,
подобь,
раꙁѹмъ,
самовласть,
ꙁборъ добрꙑ,
беспеально,
беꙁврьтьно,
беꙁълобьно,
благостьно,
правьдьно,
прѣмѫдрьно,
же вьсеѩ ꙁъл свободьно
V. психол., физ. Очертания, образ (σχῆμα, ατος, τό). Пространствени характеристики на предмета, възприемани чрез зрението, което наред с цвета възприема също оцветеното тяло, неговата големина, очертания, мястото, където се намира, отстоянието между [нас и него], броя му, движението и покоя, неговата гладкост и грапавост, равност и неравност, острота и тъпота, а също състава му – дали е водообразен или земеобразен, т.е. влажен или сух:
съвѣсть же съ мастью помаꙁан тѣло вельство его обраꙁъ мѣсто. деже есть, ѿстѹпъ посредьне смꙗ, пошьствье же стоꙗне въсрашьно голо гладъко негладъко остро тѹпо съставлене, аще л водьно сть л ꙁемльно, рекъше мокротьно л сухо
ЙЕ Бог
188b 5 – 189a 5
тѣмь бо бесплътмь властѭ раꙁѹмомь мꙑслѭ мѣнмъ сѫща по обраꙁѹ божю ловѣка. ще же прмлѭщю подвꙁанмь добраꙗ ꙁволенꙗ дѣльнаꙗ, бꙑватъ по подобьствѹ; тѣмь бо бѫдетъ подобьнъ къ богѹ
ЙЕ Шест
212c 7 – 18 (Ø)
Сем. гн.
дѹша,
ѹвьство,
прѩть,
пркосъ,
посѧꙁань,
осѧꙁань,
вдъ,
масть,
тѣло,
вельство,
мѣсто,
отъстѫпъ,
смѧ,
пошьствь,
стоꙗнь,
въсрашьно,
голо,
гладъко,
негладъко,
остро,
тѫпо,
съставл҄ень
VI. физ. Образ (μορφή, ἡ). Ипостасите на тварното (например при човека) се различават по време и място, по своите знания, сила, образ, нагласа, съчетаване, достойнство, нрав, както и по всички характеризиращи свойства:
мѣстомь раꙁно сѹть лѣтъмь раꙁльн сѹть наѹкъмь дѣлꙗть сꙗ мощью обраꙁъмь нравъмь растворъмь санъмь къꙁню всѣм подобѹющм своствы
ЙЕ Бог
77b 7 – 78а 5
Сем. гн.
ѹпостась,
мѣсто,
лѣто,
наѹкъ,
мощь,
нравъ,
растворъ,
санъ,
къꙁнь,
своство