Терминологичен Речник
стьство
стьство
-а
ср
I. триад.
Природа
(
φύσις, εως, ἡ
)
. Единството е по природа присъщо на лицата на Св. Троица. Православното учение се издига над едностранчивостта на ученията на юдаизма и елинизма, като приема полезното в тях – от юдейството взима единството на природата, а от елинизма разделението на ипостасите:
ѡбою бо ꙁборѹ ересю пребывать требованое ѿ ждовьска раꙁѹма естьственое дньство а отъ елньства ѹпостасьмъ раꙁдѣль
ЙЕ Бог
46a 3 – 7
Разделението е неприсъщо на Божествените Лица. Ние казваме, че ипостасите са съвършени, за да не мислим съставност в Божествената природа, защото съставността е начало на разделението:
съврьшены ѹбо постас г͠лемъ да не сълогъ о б͠жьствьнѣмь раꙁумѣваемъ естьствѣ съложене бо сть наало растѹпленю
ЙЕ Бог
75a 6 – 75b 4
Сем. гн.
богъ,
троца,
сѫщьство,
дносѫщьство,
хотѣнь,
нравъ,
сла,
дѣство
II. богоп.
Природа
(
φύσις, εως, ἡ
)
. При Бога е непознаваема. Това, че Бог съществува, е ясно, но ние не можем да знаем що е Той по своята същност и природа:
ꙗкоже ѹбо сть в͠ъ, ꙗвѣ есть. а ьто сть сѹщьствъмь л естьствомь, недовѣдомъ н домꙑслмъ намъ сть
ЙЕ Бог
30b 1 – 4
Сътворявайки човека, Творецът залага в неговата природа способността да познава съществуването на Бога:
творꙗ ловѣка въ естьствѣ емѹ даꙗ раꙁѹмъ вѣдѣт ꙗко сть б͠ъ
ЙЕ Бог
15b 5 – 7
Сем. гн.
сѫщьство,
ловѣкъ,
дѹша,
ѧсть,
сла,
мꙑсльно,
ѹмъ,
словесьно,
раꙁѹмѣнь,
вѣдѣнь,
ꙁвол҄ень,
мꙑсль,
самовластьно
III. ангел.
Природа [на ангела]
(
φύσις, εως, ἡ
)
. Ангелът е непознаваем – ейдосът, съставляващ неговата същност, и определението му се знаят само от Твореца. Затова той може единствено да бъде описван – като същност разумна, вечно подвижна, свободна, безтелесна, служеща на Бога, по благодат получила безсмъртна природа:
аньгелъ ѹбо есть сѹщьство раꙁѹмно, прсношьствено самовластьно бесплътьно б͠ѹ слѹжꙗ, даръмь въ естьствѣ бесъмьрть премъ. егоже сущьства вдъ ѹставъ еднъ творьць вѣсть
ЙЕ Бог
104b 8 – 105а5
Сем. гн.
сѫщьство,
анг҄елъ,
бесъмрьть,
вдъ ѹставъ
IV. христ.
Природа
(
φύσις, εως, ἡ
)
. Относно двете природи в Христос:
сꙑ бо б͠ъ съврьшенъ естьствъмь бꙑсть естьствъмь л͠вкъ съврьшьнъ тъжде
ЙЕ Бог
230b 7 – 231a 1
н ѿ б͠ж(с)твьнаго свого естьства еже сть прꙗлъ ͠лвьско естьство, едно естьство съврьшвъ съложьно
ЙЕ Бог
231b 4 – 7
В своята ипостас Христос съдържа пълнотата на Божията и на човешката природа, поради което има плът и възкръсва пред очите на апостолите и ангелите:
аще не б плътѣнъ былъ. то аплⷭ аг͠гл кого вдѣшѫ въск͠рсша. на нбсⷭа въсходѧща. нѫ съ г͠ъ брате двѣ естⷭва мы. въ едно ѹпостас съвръшєнъ єⷭ б͠ъ, съвръшенъ л͠вкъ
ЙЕ Пр
247б 4–9
Син.
сѫщьство,
дносѫщь
Сем. гн.
богъ,
ловѣкъ
V. онтол.
Природа
(
φύσις, εως, ἡ
)
. [1.] Основна форма на причинността в света. За всичко ставащо в него причина е или Бог, или необходимостта, или природата, или случаят, или спонтанността:
ѿ бывающхъ всѣхъ л б͠а г͠лють вновьна суща л нѹжда л мармен л стьство л лѹа л самобытье
ЙЕ Бог
194b 2 – 5
[2.] Движението е основна характеристика на природата. То я прави подобна на времето: Неговите моменти (минало, настояще и бъдеще), подобно на сетивното, са в непрестанен поток. Миналото вече не е ли изчезнало, а онова, което ще настъпи, все едно, в него ние не сме, а това, в което сме, не го усещаме как отлита. Такава също е и природата на възникващите неща – те или растат, или западат и изсъхват, но да останат винаги едни и същи е невъзможно:
а не сѫтъ л така лѣта с? не ѹ бѫдѫтъ мнѫла, даже погꙑбнѫтъ, а мѹ же стъ прт, то днако нѣсмъ въ нхъ, а въ нхъ же смъ, то не [ѹ] ѹюмъ хъ, даже отъбѣгнѫтъ. такожде бꙑваѭщхъ стьство стъ, л растꙑ вьсѣко, л въспѧть грѧдꙑ ѹсꙑхаѩ; а же бо прсно днако стоꙗт, то того не матъ
ЙЕ Шест
17c 7 – 25
Сем. гн.
богъ,
творьць,
вна,
нѫжда,
врѣмѧ,
годъ,
лѹа,
самобѫдѫще,
самобꙑть,
бꙑваѭще
VI. гносеол.
Природа
(
φύσις, εως, ἡ
)
. Някои преувеличават значението на изучаването на природата на небето, на неговото битие, въртене, форма, род и произход:
тъ тъѭ небесьно бꙑт стьство врьтѣн обраꙁъ съкаꙁаѭще, како мѹ стъ стьство родъ
ЙЕ Шест
49c 12 – 18
Ключът на познанието е в човека. Той е образ на целия свят (микрокосмос). Затова присъщото на философията търсене на истината за естеството и пораждането на всичко съществуващо трябва да изхожда от самопознанието:
льма же флософ подоба стъ стнꙑ скат, да сѫщꙗ вьсего ѹвѣстъ стьство родъ, како стъ, то трѣбѣ мъ бѣ въꙁскат о свомь стьствѣ сѫщ т тъгда пꙑтат о но твар послѣдт, какъ стъ родъ ѩ
ЙЕ Шест
49d 10 – 23
VII. психол.
Природа
(
Ø
)
– предмет на ума, който е енергия на душата, с чиято помощ без никакво разстояние схващаме природата на нещата:
а ѹмъ дѣство стъ дѹш, нъ бръꙁо беꙁъ нѣкакого растоꙗнꙗ прмлѧ вещьно стьство стньнꙑхъ
ЙЕ Шест
231c 7 – 12 (Ø)
С негова помощ познаваме единството и общността на природата:
раꙁумѣвамъ бо ѹмъмь ꙗко петръ павьлъ тогожде стества сть ѡбьще дно мате стьство
ЙЕ Бог
77a 1 – 4
По своята природа умът е едно със словото. Различието им е в това, че субстрат на словото е въздухът:
по стьству дно сы но сть подъложенымъ
ЙЕ Бог
41b 5 sq
VIII. ет.
Природа
(
φύσις, εως, ἡ
)
. Обновимата човешка природа:
еще же ожлт сѧ поновт стьство
ЙЕ Бог
223b 5 – 6
Син.
сѫщьство,
тварь
Сем. гн.
ловѣкъ,
съпасень