Терминологичен Речник
сѫщьство
сѫщьство
-а
ср
I. триад. [Божествена] същност (οὐσία, ἡ) – съкровената природа на триипостасния Бог. Тя е основание за Неговото единство. Същността е обща за трите Лица. Бог е един
днъ б͠ъ
ЙЕ Бог
47b 8 – 48a 1
по същност
едно сѹщьство
ЙЕ Бог
50b 4, 79a 5 sq
т.е. по единосъщие
мьже дно сѹщьство
ЙЕ Бог
76a 1 sq
При Него е налице и тъждественост на същността:
тождьство сѹщьства
ЙЕ Бог
78b 7 sq
Бог е един в три лица – една същност в три ипостаси:
еднъ есть б͠ъ рекъше сѹщьство едно. ї... въ трьхъ ѹпостасьхъ поꙁнаваеть сѧ есть: о͠цю, рекѹ, сн͠ѹ ст͠ому дх͠у
ЙЕ Бог
19b 5 – 20a 1
Благодарение на нея, както и на съвечността, тъждеството на енергията и волята, единодушието на волята и решението, и поради тъждеството на властта, силата и благостта, общото в Св. Троица е налице истински. Става дума не за подобие, а за тъждественост и за едно начало на движението. Защото една е същността, една е благостта, една е силата, една е волята, една е енергията, една е властта – те са едни и същи, а не три, подобни една на друга, но движението на трите ипостаси е едно и също:
троц... тѹ бо же обьще то правьдою сꙗ вдть ꙁа неже прсно сть тождьство сѹщьства дѣтельства хотѣньꙗ нравѹ днод͠шьств(о), ї властї же слѣ блажьства тождьство. не рѣхъ подобоство нъ тожьство еднъ стокъ шьствю, едно бо сѹщьство, дна б͠лгость, дна сла едно хотѣнь, дно дѣство, една власть една тажде, не тр подобьнꙑ къ себѣ, нъ едно тожде шьств тр ѹпостас
ЙЕ Бог
78b 5 – 79b 4
Както не казваме, че огънят и светлината имат различна същност, така не можем да твърдим, че различна същност имат Отецът и Синът, но тя е една и съща:
ꙗкоже не г͠лемъ ного сѹщьства ѡгнѧ н ного же свѣтъ тако же немощьно сть рещ ного сѹщьства о͠ца ного же с͠на нъ дного тогожде
ЙЕ Бог
67a 6 – 67b 3
С нея свързваме безтелесността при Бога, докато при ангелите, демоните и душите безтелесността е по благодат и в сравнение с грубата материя:
бесплътьна же невдм беꙁъобраꙁьна нъ дъво раꙁѹмѣвамъ: ово сѹщьствомъ, а дрѹгое благодатьемь, да ова естьствъмь сѹща, а дрѹгаꙗ протвѹ вещьнѹѹмѹ дебельствѹ. пр боꙁѣ же ѹбо стьствъмь ан͠глѣхъ бѣсъхъ дш͠ахъ бл͠годатью, т ѧкоже протвѹ вещьнѹѹмѹ дебельствѹ гл͠ть сѧ
ЙЕ Бог
178a 4 – b 1
Сем. гн.
богъ,
троца,
стьство,
ѹпостась,
отьць,
сꙑнъ,
дѹхъ,
хотѣнь,
дносѫщьство,
нравъ,
сла,
дѣство,
благодать
II. енерг. [Божествена] същност (οὐσία, ἡ). Не допуска причастност. Това е пределът за обожаващия се в единение с Бога и приемането на Божието осияние, т.е. Неговите енергии. Обожаването става в причастност към енергиите, а не чрез пренасяне в самата Божия същност:
коньць танѹꙋмѹ къ б͠ѹ прѣклоньшю сꙗ б͠жмъ б͠жмѹ же прꙗтьмь б͠жствьнааго осѧнѧ а не въ б͠жствьное прѣстѹпльша сѹщьство
ЙЕ Бог
176a 2 – 7
Сем. гн.
богъ,
тана,
прѩть
III. богоп. [Божествена] същност
(
οὐσία, ἡ
)
. Име, с което условно се обозначава неизречимата и неименуема Божествена природа, като предвечно пребиваваща в себе си и недопускаща причастността на тварното.
1. Същност – „около същността“.
Същността (природата) Божия е непознаваема. Че Бог съществува, е ясно, но ние не можем да знаем какъв е Той по своята същност и природа:
ꙗкоже ѹбо сть в͠ъ, ꙗвѣ есть. а ьто сть сѹщьствъмь л естьствомь, недовѣдомъ н домꙑслмъ намъ сть
ЙЕ Бог
30b 1 – 4
Нашето познание за Бога и причастността към Него е възможно не по отношение на същността, а на „външните“ ѝ прояви – това, което е „около нея“ (τὰ περὶ τὴν φύσιν, же о естьствѣ). Същността е неизразима, докато проявите ѝ са познаваеми:
лкоже гл͠емъ пр б͠ꙁѣ ѡ немь, не стьство нъ о естьствѣ ꙗвлѧеть
ЙЕ Бог
35a 3 – 5
Изхождайки от тях, сме повеждани към Божията същност, но познаваме не нея, а нещата „около нея“:
се ѹбо вѣдѹще смь на бж͠ьствьно сѹщьс͠т(о) ведом, не то самое сущьство постꙁаемꙑ нъ же сть ѡ сѹщьствѣ
ЙЕ Бог
91a 1 – 5
2. Същност – лични (ипостасни) свойства.
Такива лични свойства при Отца, Сина и Духа Свети са непричинено-причинено, неродено-родено и изходило. Te нямат отношение към същността, а отличават съществуването на ипостасите; изразяват отношение (τῆς πρὸς ἄλληλα σχέσεως) и начин на съществуване (τοῦ τῆς ὑπάρξεως τρόπου):
невньно вньное нерожьствьно рожьствьное сходьное. с же сѹть не сѹщьству ꙗвлень, нъ самѣмь в себе съдрьжꙗнь бꙑтью обраꙁъ
ЙЕ Бог
90b 5 – 91a 1
Синът има всичко, което и Отецът, с изключение на неродеността. Тя обаче определя ипостасното битие на Отца, без да го различава от Сина по същност и достойнство:
гоже радьма ꙁане елкоже мать о͠ць то сего сть раꙁвѣ нерожьства мьже нѣсть ꙁнат сѹщьствѹ раꙁльства н сана, нъ ѡбраꙁъ бꙑтью
ЙЕ Бог
63а5 – b 3
3.
Доколкото се говори за същността, то е по аналогия
със сътвореното от Него, но като източник на тварното, като само по себе си всичко онова, на което е източник. Той е светлина сама по себе си, благост сама по себе си, живот сам по себе си, същност сама по себе си, понеже има битието си не от нещо друго, нито от самите тези неща, а бидейки самият източник за битието на съществуващото, за живота на живото, за разумността на причастното на разума и причина за всички блага:
самосвѧто, самоблажьство, саможтъ, самосѫщьство, ѧко не отъ ного самобꙑте мꙑ л но то еже сть. тъ же стоьнкъ есть бꙑтью сущмъ, жвѹщїмъ жвотъ, же слово премлють, то словѹ давьць, всемѹ всѣмъ добрꙑмъ вньнъ
ЙЕ Бог
50a 2 – b 3
4.
Обозначаване на същността чрез отрицание по преизобилие
.
Бог е свръхсъщност, отстранен от всяка същност (по своята сила):
всего сѹщьства ꙁдрꙗдьно, ꙗкоже вꙑше сѹщьства (πάσης οὐσίας ἐξῃρημένην ὡς ὑπερούσιον)
ЙЕ Бог
49b 3 – 4
Той е свръх същността, живота, словото и мисълта:
ммо сущьства жвота словесе помꙑсла (ὑπὲρ οὐσίαν καὶ ζωὴν καὶ λόγον καὶ ἔννοιαν)
ЙЕ Бог
50a 1 sq
Всички знания са за същността, затова стоящото над всяко знание е и свръх същността, както и обратното – превишаващото същността е и свръх знанието:
лма же сущѹѹмѹ сѹть вѣдѣнꙗ же всꙗко выше вѣдѣнѧ то выше сѹщьства есть въспꙗть пакї же выше сущьства то выше вѣдѣнѧ есть
ЙЕ Бог
34b 2 – 7
Сем. гн.
богъ,
троца,
стьство,
отьць,
сꙑнъ,
дѹхъ,
самосвѣтъ,
саможтъ,
самобꙑть,
самосѫщьство,
стоьнкъ,
бꙑть,
сѫщь,
жвотъ,
слово
IV. христ. [Tварното] естество (οὐσία, ἡ) в ипостаса на Христос:
сꙑ бо б͠ъ съврьшенъ естьствъмь бꙑсть естьствъмь л͠вкъ съврьшьнъ тъжде ... не преложвъ божьствьнааго своего естьства въ плътьно сѹщьство; н пакꙑ сѹщьства свого плътьнаго въ естьство свого б͠ж(с)тва
ЙЕ Бог
230b 7 – 231b 4
Син.
стьство
Сем. гн.
плъть,
прѩть,
въплъщень,
слово,
сѹсъ хрьстосъ,
богъ
V. креац. Същност [на света]
(
οὐσία, ἡ
)
, изначално съдържаща се в Божия ум. Бог, който съдържа в себе пълнотата на смисъла и е бездна на същността, обхваща в себе си цялото битие:
все бо в себѣ обꙗтъ мать быт ꙗко пѹну сѹщьства бо бес коньца беꙁъ ѹстава
ЙЕ Бог
88а3 – 5
Сем. гн.
богъ,
быть,
ѹставъ
VI. ангел.
1. Същност [на ангела] (οὐσία, ἡ), която е непознаваема – съставляващият я ейдос и определението му се знаят само от Твореца. Затова той може единствено да бъде описван – като същност разумна, вечно подвижна, свободна, безтелесна, служеща на Бога, по благодат получила безсмъртна природа:
аньгелъ ѹбо есть сѹщьство раꙁѹмно, прсношьствено самовластьно бесплътьно б͠ѹ слѹжꙗ, даръмь въ естьствѣ бесъмьрть премъ. егоже сущьства вдъ ѹставъ еднъ творьць вѣсть
ЙЕ Бог
104b 8 – 105а5
2.
Ангелско естество, синоним на „ангел“
.
Св. Дионисий Ареопагит учи за девет небесни същности, разделени на три чиноустроения (διατάξεις), всяко от които се състои от три чина:
ст͠ꙑ стотьнꙑ б͠гословесьнꙑ донс аропагтъ рее: всѧ богословесьнаѧ еже сть божьствьнаѧ псаньꙗ нб͠съскаѧ сѹщьства ѳ͠ нарее. та же сѹщьства бж͠ьствьнꙑ стодѣтель преда на тро раꙁлѹаꙗ троьскꙑꙗ ѹтвар
ЙЕ Бог
112b 4 – 113a
Син.
сѫщь,
сѫщьствь
Сем. гн.
дѹхъ,
дѹша,
свѣтъ,
освѧщень,
нъ,
санъ,
ѹтварь,
бесъмрьть,
вдъ,
ѹставъ
VII.
онтол
.
1. Същност [на тварното] (οὐσία, ἡ), проникната от сила Божия, която чрез нея чисто (т.е. без смесване с тварното) прониква всяка същност:
стѣ всꙗ сѹщьства проходꙗ (ἀχράντως ταῖς ὅλαις οὐσίαις ἐπιβατεύουσαν)
ЙЕ Бог
49b 2
2. Съществуващото (ὄν, τό).
Дели се на тварно и нетварно:
все сѹщьство л ꙁъдано есть л неꙁдано
ЙЕ Бог
25b 5 sq
Син.
сѫщь,
сѫщьствь
Сем. гн.
богъ,
ѹмъ,
промꙑслъ,
сла,
благодать
VIII. гносеол.
Същност (οὐσία, ἡ). Изразява се чрез твърдения, а не чрез отрицания:
требовано же сть мыслѧщемѹ о емь сѹщьствѣ вѣщѧт еж есть вѣщꙗт а не же нѣсть
ЙЕ Бог
33b 8 – 34a 3
IX. психол.
Същност (οὐσία, ἡ). Нейна разновидност е душата, която по своя род е същност (οὐσία):
д͠ша ѹбо сть сѹщьство
ЙЕ Бог
177a 5,
отличаваща се със следните признаци: тя е жива същност (οὐσία ζῶσα):
сѹщьство жво
ЙЕ Бог
177a 5
проста:
проста
ЙЕ Бог
177a 6
безтелесна:
бесплътьна
ЙЕ Бог
177a 6
да льма же дѹхъ стъ ловѣа дѹша, то плътѣна нѣстъ
ЙЕ Шест
212b 3 – 5
незрима с телесни очи по самата си природа:
невдма (плътьнꙑма ома по своемѹ стьствѹ невдма)
ЙЕ Бог
177a 6 – 8
без очертания:
беꙁъ обраꙁа
ЙЕ Бог
177a 6 sq.
безсмъртна:
бесъмьрътьна
ЙЕ Бог
177a 8
словесна:
словесьна
ЙЕ Бог
177a 9
разумна:
раꙁѹмьна
ЙЕ Бог
177a 9
желаеща (притежаваща воля):
хотꙗщ
ЙЕ Бог
177b 6 sq.
действена:
дѣтельствьна
ЙЕ Бог
177b 7
изменчива, т.е. променяща се според желанията си:
ꙁвратьна, еже хотовратьна
ЙЕ Бог
177b 7 sq.
разполагаща като инструмент с тялото:
ѹдъ мущ плъть
ЙЕ Бог
177a 10 – b 1
сътворена (тварна, κτιστή):
творьна
ЙЕ Бог
177b 9
Син.
сѫщь,
сѫщьствь
Сем. гн.
стьство,
ловѣкъ,
ѧсть,
сла