Терминологичен Речник
сꙑнъ
сꙑнъ
-сꙑнѹ
м
I. триад. Бог Син (υἱός, ὁ) – второто лице на Св. Троица. Според символа на вярата в изложението на св. Йоан Дамаскин: ние вярваме в Единия Син Божи и Единороден наш Господ Иисус Христос, роден от Отца преди всички векове, светлина от светлината, Бог истинен, роден от Бога истинен:
въ еднъ с͠нъ б͠ж ноады г͠ь нашь і͠с х͠ъ же отъ о͠цꙗ роженъ преже всѣхъ въ вѣкъ свѣтъ ѿ свѣта б͠ъ стньны отъ б͠а стньнаго рождьша сꙗ
ЙЕ Бог
52a 5 –b 2
1. В Св. Троица Бог Син е неслято съединен и неразлъчно разделен с Бог Отец и Бог Св. Дух:
бе-съмѣса едненꙑ беꙁъ раꙁхода раꙁлѹаемꙑ
ЙЕ Бог
51a 5 – 7
1.a. Съединеност и неразлъчност на Сина с Отца и Духа – проявява се в единосъщието, дадеността на ипостасите една в друга, тъждествеността на тяхната воля, енергия, сила, власт и движение:
а мьже дно сѹщьство самы в себѣ сѹть ѹпостас тождьство хъ хотѣнью же дѣствѹ слѣ власт поступѹ, да тако рекѹ неѿрѣꙁьно еже бꙑтї еднъ б͠ъ ꙁнамъ
ЙЕ Бог
76a 1 – 6
тѹ бо же обьще то правьдою сꙗ вдть ꙁа неже прсно сть тождьство сѹщьства дѣтельства хотѣньꙗ нравѹ днод͠шьств(о), ї властї же слѣ блажьства тождьство
ЙЕ Бог
78b 5 – 79a 3
Между тях отсъства каквото да било различие по воля, нрав, сила, действие или нещо друго телесно, пораждащо различията при нас:
н хотѣнью раꙁлен, н нраву, н слѣ, н дѣствѹ, н другаго етера, еже вещьнюю всѣмъ въ насъ раждѧють раꙁдѣлъ
ЙЕ Бог
80b 7 – 81a 4
Синът се ражда от Отца, без по никакъв начин да се разделя от Него, но винаги е в Него:
такожде с͠нъ ѿ о͠ца раждаеть сꙗ нкакоже отъ него не раꙁлуаѧ сꙗ нъ прсно въ немь есть
ЙЕ Бог
61a 7 – 61b 2
Единството по действие може да се онагледи с отношението на огъня и светлината: както казваме, че огънят свети, така говорим и че светлината на огъня свети, така всичко, което прави Отец, същото го прави и Синът:
т ѧкоже г͠лемъ огнь свѣтть пакы г͠лемъ свѣтъ огневъ свѣтїть тако же все же творїть о͠ць тоже с͠нъ творть
ЙЕ Бог
68a 5 – 68b 1
Тази аналогия обаче е ограничена, понеже светлината не се сдобива със собствена ипостас извън огъня, докато Синът е съвършена ипостас, неотделима от Отчата ипостас:
нъ свѣтъ не сво съставъ кромѣ огнѧ мать а сынъ съврьшена ѹпостас есть отьꙗ не ѡтълѹены ѹпостас
ЙЕ Бог
68b
1.b. Неслятост и разделност на Сина с Отца и Духа. При това обаче, роден неразлъчно и неразделно от Отца, и пребиваващ винаги в Него, Синът има своя ипостас, различна от тази на Отца:
а с͠нъ бож ноадъ отъ о͠цѧ сѧ родвъ неѿлуено неоступмъ въ немь прсно сы мать свою ѹпостась раꙁвѣ о͠а
ЙЕ Бог
61b 7 – 62a 2
Различието по ипостас е причина Лицата на Св. Троица да са еднакви във всичко, освен в личните (ипостасните) си свойства – неродеността, родеността и изхождането:
оц͠ь сꙑнъ ст͠ꙑ дх͠ъ всꙗьскꙑ дно сѹть раꙁвѣ нерожьствѣ рожьства сходꙗ
ЙЕ Бог
20a 1 – 4
Синът е образ на Отчата ипостас поради това, че е съвършен въипостасен и във всичко подобен на Отца, освен в неродеността:
с͠нъ же обраꙁъ оть ѹпостас мьже есть съврьшены въ ѹпостас всѣмъ подобьнъ о͠цю сы раꙁвѣ нерожьствомь
ЙЕ Бог
62a 7 – 62b 3
2.
Отец е „по-голям“ от Сина.
2.а. Предимство на Бог Отец по битие и достояние. Ако го няма Отец, няма да има нито Син, нито Св. Дух. Ако Отец няма нещо, няма да го имат нито Синът, нито Св. Дух:
да аще о͠цꙗ нѣсть то н с͠нъ есть н с͠ты д͠хъ аще о͠ць не мать ньсоже то н с͠нъ мать н д͠хъ
ЙЕ Бог
72b 4 – 7
2.b. Синът има Бог Отец като начало и причина. Бог Отец е начало за Бог Син. Това означава, че има превъзходство („по-голям е“) като негова причина:
гда ѹбо слышмъ наатъкъ больша с͠на о͠ца вною раꙁѹмѣвамъ больша сѹща о͠ца
ЙЕ Бог
67а 2 – 5
Това, че Синът е безначален, не означава, че е без причина – такава причина е Отец:
еднъ с͠нъ с͠нъ беꙁ наала се же сть не беꙁ вны отъ о͠ца бо
ЙЕ Бог
83b 5 – 7
3. Предимството на Бог Отец пред Бог Син не означава предшестване по време или по природа. Неродеността определя ипостасното битие на Отца, без да го различава от Сина по същност и достойнство:
гоже радьма ꙁане елкоже мать о͠ць то сего сть раꙁвѣ нерожьства мьже нѣсть ꙁнат сѹщьствѹ раꙁльства н сана, нъ ѡбраꙁъ бꙑтью
ЙЕ Бог
63а5 – b 3
Когато казваме, че Отец е начало на Сина и е по-голям от него, не го представяме като предшестващ Сина по време или природа:
аще л г͠лемъ о͠ца наало сѹща с͠нѹ вꙗщьша то не ѧвлꙗемъ его сѹща преже с͠на лѣтъмь л стьствъмь
ЙЕ Бог
66a 6 – 66b 1
Арианската ерес привнася време между Отца и Сина и твърди, че е имало такова време, когато Синът „не беше“. Но Синът е творец на годините, времената и вековете. Как тогава ще има век или година преди сътворилия вековете?:
лѣто л быⷭ посрѣдѣ. нѫ сн͠ъ годы, лѣта вѣкы сътвор. вꙿсє тѣмъ быⷭ. слыш паѵла гл͠ѧща... мже вѣкы сътвор. како бо, вѣкъ. л лѣто. прѣжⷣе сътворшааго вѣкы?
ЙЕ ЙП
33б 4 – 34а 1
Син.
богъ-отьць
Сем. гн.
богъ,
троца,
сѫщьство,
стьство,
своство,
вна,
отьць,
творьць,
наѧло,
врѣмѧ,
вѣкъ,
отььство,
нерождьство,
рождьство,
сходъ,
благость,
сла,
хотѣнь,
дно дѣство,
дѣтельство,
власть,
нравъ
II. креац. Бог Син
(
υἱός, ὁ
)
. Бог Отец твори всичко чрез единородния си Син, но не като със служебен инструмент, а чрез природната и въипостасена сила
тако же г͠лемъ о͠ца все же творть едноадымь с͠нмь творть не ꙗкоже съсѹдъмь работьнымь нъ стьствьною ѹпостасьною слою
ЙЕ Бог
68а 1 – 5
Сем. гн.
сѫщьство,
стьство,
ѹпостась,
отьць,
дѹхъ,
своство,
нерождьство
III. христ. Син Божи (υἱός, ὁ). Въплътил се с благоволението на Отца:
бл͠гоꙁволенемь б͠ѹ о͠цю, едноадꙑ с͠нъ слово бж͠ б͠ъ ... сънде
ЙЕ Бог
225а 8 – 225b 7
Син.
сѹсъ хрьстосъ,
богъ,
божьство,
прѣмѫдрость,
сла
Сем. гн.
стротельство,
въплъщень