Терминологичен Речник
сла
сла
-ꙑ
ж
1. триад.
Сила
(
δύναμις, εως, ἡ
)
. Различието по сила е неприсъщо на Св. Троица. То представлява предметно различие (πραγματικὴ διαίρεσις), подобно на различията, имащи място при нас, като тези по воля и действие:
н хотѣнью раꙁлен н нраву н слѣ н дѣствѹ н другаго етера еже вещьнюю всѣмъ въ насъ раждѧють раꙁдѣлъ
ЙЕ Бог
80b 7 – 81a 4
В Божествеността има една същност, една благост, една сила, една воля, една енергия, една власт и тя е една и съща, а не така че трите ипостаси са подобни една на друга, но тяхното движение е едно и също:
едно бо сѹщьство, дна б͠лгость, дна сла едно хотѣнь, дно дѣство, една власть една тажде, не тр подобьнꙑ къ себѣ, нъ едно тожде шьств тр ѹпостас
ЙЕ Бог
79a 5 – b 4
Човешката мисъл обаче не може действително да разбере Божествената благодат, мисъл, премъдрост и сила, чрез която и заради която всичко е сътворено:
немощьно бо стъ ловѣ мꙑсл по стнѣ раꙁѹмѣт божьствьнꙑѩ благодат мꙑсл прѣмѫдрост слꙑ, ѭже ѩже рад въ неже вьсе бꙑстъ
ЙЕ Шест
36a 8 – 16 (Ø)
Сем. гн.
богъ,
троца,
стьство,
сѫщьство,
дносѫщьство,
хотѣнь,
нравъ,
благодать,
прѣмѫдрость,
дѣство
2. енерг.
Сила
(
δύναμις, εως, ἡ
)
. Христос завежда апостолите на планината Тавор, за да им покаже царството си преди смъртта, силата си преди разпятието, славата си преди укорението и честта си преди безчестието:
сего радъма ѫ въꙁведе. да покажетъ мъ цртⷭво своє прѣжⷣе съм͠рт. слѫ своѫ прѣжⷣе распѧта. славѫ своѫ. прѣжде ѹкоренꙗ. ⷭь своѫ, прѣжде бесꙿьстꙗ
ЙЕ Пр
242а 8 – b 2
Сем. гн.
божьство,
дѣство,
дѣтельство,
бесьсть,
цѣсарьство,
съмрьть,
распѧть,
ѹкор҄ень,
ьсть,
свѣтъ,
слава,
ловѣьство
3. богоп.
Сила
(
δύναμις, εως, ἡ
)
. Символическото богословие представя всепроникващата сила на Божието знание, на което нищо не убягва, чрез образа на очите, веждите и виждането:
ѡ бо ѹбо бож вѣцѣ вѣдѣнь вьсемѹ творенью вдѧщѹю слѹ не ѹтаꙗе сѧ того вѣдѣнꙗ раꙁѹмѣвамъ
ЙЕ Бог
94a 5 – 94b 2
Сем. гн.
боговѣдѣнь,
вѣжда,
око
4. христ.
Сила Божия
(
δύναμις, ἡ
)
. Разкривана при въплъщението:
мъже бесконььнаꙗ с б͠жꙗ ѧвлꙗть сꙗ
ЙЕ Бог
226а 7 – 8
Син.
мощьно
Сем. гн.
въплъщень
5. креац., икон.
Сила
(
δύναμις, εως, ἡ
)
. Творческата, сдържаща и промислителна сила на Бога е същевременно блага воля:
Б͠ъ ѹбо есть творьць промъісльнїкъ твортельнаѩ его сла съдрьжѩщѩ съпромъішлѩющѩ блго емѹ хотѣне есть
ЙЕ Бог
205b 17 – 206a 2
Син.
богъ,
твортел҄ь
Сем. гн.
творьць,
хотѣнь,
съпасень
6. ангел.
Сила
(
δύναμις, εως, ἡ
)
, използва се в мн.ч. (слꙑ). [1.] Втори ангелски чин във второто чиноустроение на небесните естества:
вътораꙗ же ѹтварь гд͠ьст сл[ьн] власт вътораꙗ же ѹтварь гд͠ьст сл[ьн] власт
ЙЕ Бог
113a 7f
Съставлява част от незримото твoрение:
тѣм вьсѣм невдмаꙗ ѹтварь спльнена стъ, ꙗкоже нꙑ ѹтъ велкꙑ павьлъ глаголѧ: ꙗко въ то твар ꙁьдано вьсе, вдмо невдмо, прѣстол же господьства, наѧла, власт, слꙑ, аггельст плъц архаггельскаа прставленꙗ
ЙЕ Шест
17b 1 – 15
[2.] Общо название за ангелските естества:
створ раꙁѹмьнꙑѧ неб͠снꙑѧ его слꙑ
ЙЕ Бог
259b 7f
Сем. гн.
санъ,
ѹтварь,
нъ,
серафмъ,
херѹвмъ,
прѣстолъ,
господьство,
сла,
власть,
наѧтъкъ,
наѧло,
арханг҄елъ анг҄елъ
7. мариол.
Сила
(
δύναμις, εως, ἡ
)
, която осенява Дева Мария:
д͠хъ с͠тꙑ прдеть къ тебе сла вꙑшьнѧго прїсѣтть къ тебѣ
ЙЕ Бог
228b 3 – 5
т тъгда прсѣт къ не б͠а вꙑшьнꙗго ꙋпостасьнаꙗ премѹдрость сла
ЙЕ Бог
229а 5 – 7
Син.
мощьно
Сем. гн.
въплъщень
8. мистер.
Сила Божия
(
δύναμις, εως, ἡ
)
, спасителното слово за кръста, което се възприема с вяра:
слово кр(с)тно ꙁгꙑбающмъ ѹродьство сть, сп͠сающмъ же сꙗ намъ сла бж͠ꙗ сть
ЙЕ Бог
248b 11 – 249а 3
сла же божꙗ есть слово кр(с)тьное л мьже мощьно есть б͠ѹ
ЙЕ Бог
252а 5 – 7
Син.
вьсемощьно
Сем. гн.
крьстъ,
крьщень,
сѹсъ хрьстосъ,
съпасень,
вѣра
9. лог.
Значение, смисъл
(
δύναμις, εως, ἡ
)
. Съществуват утвърждаващи изказвания за Бога, които имат значението на отрицание по преизобилие (δύναμιν ὑπεροχικῆς ἀποφάσεως ἔχοντα):
сѹть же дрѹгаѧ ѡ б͠ѕѣ пр немь г͠лема слѹ высостьнаго ѿвѣта мѹщѹ
ЙЕ Бог
35b 2 – 4
Сем. гн.
богъ,
въпросъ,
отъвѣтъ
10. психол. Способност, душевна сила (δύναμις, εως, ἡ). Следвайки своите гръцки източници (основно това е така при св. Йоан Дамаскин), Йоан Екзарх не е последователен в говоренето за душата. Нейната структура се описва ту като състояща се от части, ту от способности. Най-общо душата се състои от две сили/способности – разумна и неразумна:
раꙁдѣлꙗють же сꙗ слы д͠шьныꙗ въ мысльно беꙁмысльно
ЙЕ Бог
183a 6 sq
Душата има сили и действия:
раꙁѹмьнꙑм дѣствꙑ слам съмꙑсльнꙑѩ своѩ дѹшѧ раꙁѹмьнꙑѩ?
ЙЕ Шест
213b 16 – 21
Разумната си сила тя получава по благодат, чрез вдъхване, и тя не може да се сведе до силите на животинската душа:
Аще л къто реетъ несъмꙑсльнъ сꙑ не мꙑ раꙁѹмьнꙑѩ слꙑ дѹшьнꙑѩ н раꙁмꙑшленꙗ, ꙗкоже нѣстъ нкакоже прѩлъ ловѣкъ спрьва боголѣпьнꙑмь въдѹновенмь благодѣт дѹшѧ раꙁѹмьнꙑѩ, нъ тъѭ прѩ слꙑ стьствьнааго жвота бесловесьнꙑхъ дѹшѫ скотѭ, птаньнѫѭ, ще же растѫщѫѭ ювьствьнѫѭ шьстьнѫѭ, а свѣне того ного несо же не матъ
ЙЕ Шест
209c 2 – 23
На друго място Йоан Екзарх говори за неразумната сила като за част:
бесловьсьнаꙗ асть д͠ш – τὸ ἄλογον μέρος τῆς ψυχῆς
ЙЕ Бог
183a 6 sq
Като сила се представя и една от неразумните ѝ способности – сетивността. Тя е душевна сила да се възприемат и познават веществените неща. Всичко друго в структурата на душата се представя като нейна част.
ѹвьство сть сла д͠шевьнаꙗ прмтельна вещьмъ рекъше раꙁѹмьна
ЙЕ Бог
183a 3 – 7
Сем. гн.
сѫщьство,
стьство,
ловѣкъ,
дѹша,
ѧсть
11. физ. Сила (δύναμις, εως, ἡ). Светлината проявява огъня. Тя е негова естествена сила, а не помощен инструмент:
ѧкоже г͠лемъ же ѡтъ него сходть свѣтъ свѣтть огнь т не полагаемъ съсѹдъ служьбьны сѹщь огнѧ же отъ него свѣтъ слѹ же пае стьствьнѹ
ЙЕ Шест
67b
Сем. гн.
сѫщьство,
стьство,
огнь,
свѣтъ