Терминологичен Речник
свѣтъ
свѣтъ
-а
м
1. триад.
Светлина
(
φῶς, φωτός, τό
)
. Бог Отец и Бог Син са постижими и причастими в предвечната им активност (енергии) като светлина. Затова ние вярваме в Единия Син Божи и Единороден наш Господ Иисус Христос, роден от Отца преди всички векове, светлина от светлината…:
въ еднъ с͠нъ б͠ж ноады г͠ь нашь і͠с х͠ъ же отъ о͠цꙗ роженъ преже всѣхъ въ вѣкъ свѣтъ ѿ свѣта…
ЙЕ Бог
52a 5 – 52b 2
Единосъщието на огъня и светлината дава аналогия за отношението на Бог Отец и Бог Син. Както не казваме, че огънят и светлината имат различна същност, така не можем да твърдим, че различна същност имат Отецът и Синът, но тя е една и съща:
ꙗкоже не г͠лемъ ного сѹщьства ѡгнѧ н ного же свѣтъ тако же немощьно сть рещ ного сѹщьства о͠ца ного же с͠на нъ дного тогожде
ЙЕ Бог
67a 6 – 67b 3
И както казваме „огънят свети“ и на свой ред говорим за „светлината на огъня“, така също казваме, че каквото прави Отец, същото прави и Синът:
т ѧкоже г͠лемъ огнь свѣтть пакы г͠лемъ свѣтъ огневъ свѣтїть тако же все же творїть о͠ць тоже с͠нъ творть
ЙЕ Бог
68a 5 – 68b 1
Тази аналогия обаче е ограничена, защото светлината няма своя ипостас извън огъня, докато Синът е съвършена ипостас, неотделима от ипостаста на Отца:
нъ свѣтъ не сво съставъ кромѣ огнѧ мать а сынъ съврьшена ѹпостас есть отьꙗ не ѡтълѹены ѹпостас
ЙЕ Бог
68b 1 – 5
Сем. гн.
богъ,
троца,
сѫщьство,
стьство,
дносѫщьство,
ѹпостась,
отьць,
сꙑнъ,
дѹхъ
2. енерг., богоп.
Светлина
(
φῶς, φωτός, τό
)
. Бог се слави като непристъпна светлина:
свѣтъ раꙁумьнъ непрїстѹпьну
ЙЕ Бог
48b 2
Христос завежда апостолите на планината Тавор, за да им покаже славата на своето Божество, скривана в човечеството. „И бяха бели ризите му, понеже с тях показа, че от цялото му тяло кипеше слава и от цялата му плът просияха лъчи. И не както от лицето на Моисей възсия отвън красота, а от самия Господ изкипя светлина, възсия и пребъдна в Него. Той обаче яви не цялата си непостижима слава, а според техните сили, колкото можаха да видят очите им“:
бышѫ бѣлы рꙁы єго, тѣм бо ꙗв. ꙗкоже ѿ въсего тѣлесе ємѹ. кыпѣше слава. ѿ всеѫ плът ємѹ просꙗшѫ лѹѧ. не ꙗкоже бо ѿ лца мѡѵсеова, ꙁꙿвънѹ въсꙗ лѣпота. нѫ самого г͠а въскыпѣ свѣтъ. въсꙗ слава, въ нємъ прѣбыⷭ. не же въсѧ славѫ недовѣдомѫ ꙗв. нѫ протвѫ слѣ, елко можаахѫ вдѣт ѡеса тⷯѣ
ЙЕ Пр
243а 5 – б5
Сем. гн.
богъ,
дѣство,
сла,
даръ,
благодать,
лѹа
3. ангел.
Светлина
(
φῶς, φωτός, τό
)
на умопостижимия свят. Това е първозданната светлина, която по думите на св. Василий Велики е нематериална същност, [т.е.] не притежава никакво тяло. За това говори и св. Григорий Богослов в Словото си за Нова Неделя, в което той казва:
подобаваше на великата светлина [т.е. на Бога] да започне творението със светлината, която прогонва тъмнината:
ꙗкоже велкꙑ богоносвꙑ васль съкаꙁаѩ проповѣда, о свѣтѣ свѣтльнкѹ съкаꙁаѩ просто: простъ мѣнѭ беꙁвещьнъ сѫщь свѣтъ съгола, тѣлесе нкакого же не мꙑ. пае же свѧтꙑ гргор богословесьнꙑ съкаꙁатъ въ словес, же о новѣ недѣл сътвор, глаголѧ сце: лѣпо бо бѣаше велкѹмѹ свѣтѹ тварь отъ свѣта наѧт, же раꙁгонтъ тьмѫ
ЙЕ Шест
24c 17 – 24d 11
Първосъздадената светлина по своята същност е проста, несъставна и безтелесна:
сѫщ пръвобꙑвъшааго свѣта, просто несъложьно сѫще
ЙЕ Шест
111c 14 – 17
Ангелите са умопостижима вторична светлина, приемник на духовната светлина на Бога. Те приемат непосредствено от Него благодатта (неговата енергия, светлина), за да станат втора светлина – преносител на Божествената:
свѣтове вътор раꙁѹмьн н. ѿ прьваго беꙁнаатъьнаго всѣмъ свѣта освѣщеньꙗ муще
ЙЕ Бог
107a 6 – 107b 1
Вътре в тяхната йерархия по-висшите предават осиянието на по-нисшите:
протвѹ престоѧнью свѣтъ премлюще другъ дрѹга освѣщающе больствъмь новьнꙑмь л естьствьнꙑїмь. ꙗвѣ же сть ѧко больш мьньшмь подають свѣтъ вдѣнье
ЙЕ Бог
110a 7 – 110b 3
Сем. гн.
санъ,
ѹтварь,
нъ,
херѹвмъ,
прѣстолъ,
господьство,
сла,
власть,
наѧтъкъ,
наѧло,
арханг҄елъ анг҄елъ
4. креац.
Светлина
(
φῶς, φωτός, τό
)
на света, съдадена през първия ден, за да открои красотата на света:
въ прьвы днь крашенье ѹтварь все вдмѣ твар отъм бо свѣтъ да все въ тьмѣ неꙁнаемо бѹдеть своѧ не могы добрыꙗ лѣпоты съкаꙁат
ЙЕ Бог
131a 4 – 131b 1
Светлината е в началото и в края на творението. Първото дело на Твореца е светлината, а последното е човекът; Той първо създава със слово светлината, а след това с дело човека, от светлина в светлина завършва:
пръво дѣло свѣтъ, послѣдьне же дѣло бож ловѣкъ, пръво дѣлатъ богъ словесемь свѣтъ, послѣжде же дѣломь ловѣка, отъ свѣта въ свѣтъ съконьаваѩ
ЙЕ Шест
15b 4 – 12
През третия ден Творецът влага първозданната светлина в големите светилници – слънцето и луната. Той ги създава с думите: „да бъдат светила на небесната твърд и да светят на земята“. Тогава той е вложил простата по същност и безтелесна първозданната светлина в тези материални кръгове на големите светила и в звездите:
сътвор богъ велкꙑхъ свѣтльнкъ, рекꙑ, да бѫдѫтъ свѣтльнц на тврьд небесьнѣ, ꙗкоже свѣтт по ꙁемл. простѹмѹ бо сѫщю бестѣлесьнѹмѹ, рекъше прьвобꙑтьнѹмѹ свѣтѹ въложенѹ тъгда въ тѣлесьнꙑѩ крѫгꙑ велкѹю свѣтльнкъ въ ꙁвѣꙁдꙑ
ЙЕ Шест
113a 24 – 113b 11
Нека да замлъкнат онези, които примесват празни и греховни отрицания и възражения срещу истинната вяра и познание, като казват, че първичната светлина е тяло и че тя е била вложена в големите светила и във всички звезди. Не може едно тяло да бъде в друго тяло. Не защото за Бога е невъзможно да стори това, а защото така е според естествения закон:
да помльѧтъ ѹбо пѹстошьнаꙗ лхаꙗ въмѣшаѭще отъвѣщанꙗ сѫпротвленꙗ вѣрѣ стньнѣ раꙁѹмѹ, повѣдаѭще ꙗко же тѣло стъ прьвобꙑтьнꙑ свѣтъ, же въложенъ стъ въ велкаꙗ свѣтльнка въ вьсѧ ꙁвѣꙁдꙑ. нѣстъ бо льꙁѣ тѣлѹ въ тѣлес бꙑт; не ꙗкоже не могѫщѹ богѹ сего сътворт сце, нъ ꙗкоже по стьствьнѹмѹ нѹ
ЙЕ Шест
112d 17 – 113a 9
Сем. гн.
богъ,
бꙑть,
ꙁьдань,
мръ,
сътвор҄ень,
слово,
тѣло,
крѫгъ,
свѣтльнкъ,
ꙁвѣꙁда,
дѣло,
ловѣкъ
5. антроп.
Светлина
(
φῶς, φωτός, τό
)
. Човекът е светлина. С него приключва сътворяването, което е започнало с умопостижимата светлина (вж. по-долу креац.). Какво са светлината и човекът? Тя показва всичко съществуващо, а човекът е светлина на този свят. Влизайки [в него], той показва светлината на изкусността и светлината на умението: Светлината показва пшеницата, а разумът измисля как се прави хляб. Светлината показва гроздето, а светлината на мисълта – как да се приготви виното, което е в гроздето; [физическата] светлина показва вълната, а светлината на човешкия [разум] по какъв начин от нея може да се направи дреха; [физическата] светлина показва планината, а светлината на разума показва как от нея се секат камъни:
а како т стъ свѣтъ ловѣкъ, слꙑш: свѣтъ покаꙁатъ сѫще вьсе, свѣтъ мра сего ловѣкъ; въшьдъ покаꙁатъ свѣтъ хꙑтростьнꙑ, свѣтъ гораꙁдьствѹ. свѣтъ покаꙁа пьшенцѫ, нъ раꙁѹмъ ѹмꙑсл, како хлѣбъ творт; свѣтъ покаꙁа гроꙁдъ вньнꙑ, нъ свѣтъ мꙑсльнꙑ ѹстро вно, же то въ гроꙁдѹ бѣаше; свѣтъ покаꙁа влънѫ, нъ свѣтъ ловѣь състав рꙁѫ отъ неѩ; свѣтъ покаꙁа горѫ, свѣтъ раꙁѹмьнꙑ покаꙁа, како отъ неѩ камен сѣщ
ЙЕ Шест
15b 12 – 15c 10
Сем. гн.
богъ,
слово,
раꙁѹмъ,
ловѣкъ
6. психол.
Светлина
(
φῶς, φωτός, τό
)
. Зрението не се губи по време на сън. Затварянето на очите сякаш заключва светлината и спира нейното възприятие:
ꙗкоже се ловѣкъ съдравꙑма ома ꙗснꙑма, ꙁракъ мꙑ стъ н хѹдꙑѩ съпонꙑ не мꙑ тьмьнꙑ, гда сѧ обрѧщетъ съпѧ, то акꙑ ꙁаклютъ сѧ свѣтъ въ немь мьжанмь оьнꙑмь, нъ не погꙑбнетъ нкакоже въ немь свѣтьнꙑ ꙁракъ
ЙЕ Шест
27b 9 – 21 (Ø)
7. физ.
Светлина
(
φῶς, φωτός, τό
)
. Физическата светлина е различна от духовната светлина на Бога и от умопостижимата светлина на ангелския свят. Тя се поражда от огъня и пребивава винаги неотделимо в него, без да има собствена ипостас извън огъня:
нъ свѣтъ отъ огнѧ родвъ сꙗ не ѿлуенъ нъ въ немь прсно сы не мать своего състава раꙁвѣ огнь твортво каьство бо естьствьно ѡгню
ЙЕ Бог
61b 2 – 6
Светлината проявява огъня. Тя е негова естествена сила, а не помощен инструмент:
ѧкоже г͠лемъ же ѡтъ него сходть свѣтъ свѣтть огнь т не полагаемъ съсѹдъ служьбьны сѹщь огнѧ же отъ него свѣтъ слѹ же пае стьствьнѹ
ЙЕ Шест
67b 3 – 68a 1
Подобно на качествата, физическата светлина не съществува сама по себе си. Последните не съществуват без тяло, например сладостта, горчивината или топлината, студенината или белотата, чернотата, мекотата или твърдостта и подобните на тях. Затова се казва, че и светлината не може да съществува от само себе си:
мꙑ бо, мь же вдмъ каьства не о себѣ сѫща н бес тѣлесъ състоѩща сѧ, ꙗкоже се сладость горесть л топлотѫ л стѹдень л бѣлость л рьность, мѧкъкость же л жестость, но, же такожде, то того цѣща реемъ, немощьно стъ свѣтѹ о себѣ мѣт сво съставъ
ЙЕ Шест
112а 6 – 21 (Ø)
Сем. гн.
каьство,
дѹша,
ѧсть,
сла,
ѹвьство,
прѩть,
вдъ,
ꙁракъ,
слѹхъ,
обон҄ꙗне,
въкѹсъ,
осѧꙁань,
сладость,
гор҄есть,
топлота,
стѹдень,
бѣлость,
рьность,
мѧкъкость,
жестость
8. ет.
Светлина като метафора на доброто
(
φῶς, φωτός, τό
)
:
„кое бо прасть тьмѣ къ свѣтѹ?“
ЙЕ Бог
233b 8 – 9
Син.
благо,
добро
Сем. гн.
ꙁаконъ,
благоьсть,
благодѣство