Терминологичен Речник
прѩть
прѩть
-ꙗ
ср
1. христ.
Зачеване
(
σύλληψις, εως, ἡ
)
. На Словото Божие:
Ꙍ обраꙁѣ бж͠ꙗ словес прѧтю
ЙЕ Бог
227а 9 – 10
Син.
въплъщень
Сем. гн.
съпасень,
стротельство
2. богоп., психол.
Възприятие
(
ἀποδεκτικόν, τό
)
. Способност на душата, която се използва от символическото богословие, за да бъде изразено Божието възприятие за това какво е отношението ни към него, какви са нашите мисли и благомислие:
ѹхане же прꙗте еже къ нему мамъ мысл блгомышленѧ
ЙЕ Бог
95b 4 – 6
а же не тако сѧ обавтъ н сѧ твортъ на потрѣбѫ ѹспѣшьнѫѭ, ꙗкоже беꙁ ѹспѣха аб отърватъ далее отъ свого прѩтꙗ отъженетъ, ꙗкоже прде къ немѹ
ЙЕ Шест
229d12 – 22 (Ø)
3. гносеол.
Сетивно възприятие
(
αἴσθησις, εως, ἡ
)
. Източник на данни за главенстващото начало в човека – разума. То осъществява познанието и обработва сетивния опит. До него, посредством нервите и главния мозък, се довеждат възприятията, формирани от вкусовото усещане, органи на което са езикът (най-вече краят му) и небцето:
ѫда же мѹ ꙗꙁꙑкъ, сего пае коньць, лалока. въ нꙗже ꙁ мождене прходꙗть жлꙑ плоскꙑ, сповѣдають къ большоѡмѹ бꙑвъше ѹтье прꙗтье
ЙЕ Бог
190b 2 – 7
4. антроп.
Състояние
(
πάθος, εος, τό
)
. Устойчиво свойство, отличаващо се от обикновеното свойство по своята трайност. В природата на човека се съдържат и двата вида. Заради нашето спасение Бог е възприел целокупната човешка природа – разумната душа, тялото, свойствата и неизменните състояния на човешката душа:
то бо вь сего л͠вка нашего рад с͠псенѧ прꙗ д͠шю раꙁумвѹ плъть л͠вску естьствѹ своства естьства беꙁаꙁорьнаѧ прꙗтꙗ
ЙЕ Бог
98a 8 – 6
Сем. гн.
сѫщьство,
стьство,
ловѣкъ,
ѧсть,
сла,
мꙑсльно,
беꙁмꙑсльно,
больше,
ѹть