Терминологичен Речник
отьць
отьць
-а
м
I. триад. Бог Отец (πατήρ, πατρός, ὁ) – първото лице на Св. Троица.
1. В Св. Троица Бог Отец, Бог Син и Бог Св. Дух са неслято съединени и неразлъчно разделени:
бе-съмѣса едненꙑ беꙁъ раꙁхода раꙁлѹаемꙑ
ЙЕ Бог
51a 5 – 7
1.a. Съединеност и неразлъчност на Отец със Сина и Духа – проявява се в единосъщието, дадеността на ипостасите една в друга, тъждествеността на тяхната воля, енергия, сила, власт и движение:
а мьже дно сѹщьство самы в себѣ сѹть ѹпостас тождьство хъ хотѣнью же дѣствѹ слѣ власт поступѹ, да тако рекѹ неѿрѣꙁьно еже бꙑтї еднъ б͠ъ ꙁнамъ
ЙЕ Бог
76a 1 – 6
тѹ бо же обьще то правьдою сꙗ вдть ꙁа неже прсно сть тождьство сѹщьства дѣтельства хотѣньꙗ нравѹ днод͠шьств(о), ї властї же слѣ блажьства тождьство
ЙЕ Бог
78b 5 – 79a 3
Между тях отсъства каквото да било различие по воля, нрав, сила, действие или нещо друго телесно, пораждащо различията при нас:
н хотѣнью раꙁлен, н нраву, н слѣ, н дѣствѹ, н другаго етера, еже вещьнюю всѣмъ въ насъ раждѧють раꙁдѣлъ
ЙЕ Бог
80b
Словото е от същността на Отца, от Когото е неразлъчно:
слово ѡьскаго сѫща. ѿ него нераꙁлѫꙿно сы
ЙЕ ЙП
31а 3 sq
Поради нашата немощ се налага да използваме човешки образи и сравнения, та поне отмалко, отчасти да разберем образа на небесните чудеса... И както е невъзможно словото да бъде отделено от душата, а бивайки от същата същност, пребивава в нея и е неразлъчно, неразбираемо и неотделимо от тебе, така и Бог Слово е неразлъчно, със същата същност и от същото Божество:
нѫ лⷭвкы ѡбраꙁы. пр клады прємлемъ нашеѫ дѣлѣ не мощ. да негл понѣ мало ѹѧст є бхомъ могл раꙁмѣт. нбⷭны ⷯ юдесъ ѡбраꙁъ... нѫ ꙗкоже немощно єⷭ слово ѿдѣлт ѿ дш͠ѫ. нѫ еⷭ тогожде сѫща. въ дш͠ прѣбываѫ. с тобоѫ нераꙁлѫꙿнѣ нераꙁѹмѣємо, неѿдѣлмо. тако б͠ъ слово неѿлѫмо, нѫ ѿ того жде сѫща ѿ тогожде бжⷭтва сы...
ЙЕ ЙП
31б 3 – 10
1.b. Неслятост и разделност на Отец със Сина и Духа. Трите лица са еднакви във всичко, освен в личните си свойства – неродеността, родеността и изхождането:
оц͠ь сꙑнъ ст͠ꙑ дх͠ъ всꙗьскꙑ дно сѹть раꙁвѣ нерожьствѣ рожьства сходꙗ
ЙЕ Бог
20a 1 – 4
Единствен Бог Отец е „нероден“, понеже няма битието си от друга ипостас:
еднъ бо сть о͠ць неродьнъ не бо отъ ного емѹ сть ѹпостас быть
ЙЕ Бог
65а 2 – 4
Бог Отец е начало и причина на всичко. Той единствен е непричинен и нероден, понеже е творец на всички неща:
еднъ о͠ць всемѹ наатъкъ вньнкъ н отъ когоже родвъша сꙗ беꙁвньна же неродьна едного сѹща всѣхъ же творьцѧ
ЙЕ Бог
51b 5 – 52a 2
о͠ць бо беꙁнаальнъ беꙁъ рожьства не бо н ѿ когоже н ѡтъ себе быть мать н но нтож лкоже мать самъ же сть наало вна бытью
ЙЕ Бог
71b 3 – 72а 1
И както словото, което е в мен, което е от една същност с душата, щом се изнесе из устата и получи гласно одеяние, вече не е скрито в мен, но няма да е непознато за всички чули го хора, така и единородният Син, който е в Бога и е от същността на Отца, пребиваваше в началото незнаен, а като се облече в плът, стана на всички известен. И както словото, което се облече в звук, ще бъде известно на всички, така и Словото, което се облече в плът. Тази притча ще приемем поради естеството на Божиите дела, защото това е невъзможно да се разбере, то е невъзможно да се разбере и е неизследимо, нито е постижимо от ума:
ꙗко же бо єже въ мнѣ слово, съсѫщемъ єⷭ дш͠нымъ. А ꙗкоже ꙁнесет сѧ ѹсты. прметъ ѡдеждѫ гласнѫѧ. то ѹже не въ мнѣ єдномъ скръвено єⷭ. нѫ въсѣмъ л͠вкомъ слышѫщⷨ невѣдомо бѫдетъ. тако же ноѧды с͠нъ сѫ въ бꙅ͠ѣ. сѫща сыа сы ѡ͠ѣ. прѣбывааше въ наѧло неꙁнаемъ. по ѡблѣѣн же плътъ нѣмъ, бⷭы въсѣмъ вѣдомо. ꙗко же бо слово же ѡдѣа сѧ гласомъ. ꙁнаемъ всѣм бѫдетъ. тако слово же ѡдѣав сѧ плътѫ. пртꙿѧ же сѫ, не єствⷭа дѣлъ бж͠ѫ прємемъ. невѣдомо бо єⷭ, недопытно. нераꙁмно, неслѣдно. н же бо мъ не можетъ домыслт сѧ
ЙЕ ЙП
31а 6 – 20
2.
Отец е „по-голям“.
2.а. Предимство на Бог Отец по битие и достояние. Ако го няма Отец, няма да има нито Син, нито Св. Дух. Ако Отец няма нещо, няма да го имат нито Синът, нито Св. Дух:
да аще о͠цꙗ нѣсть то н с͠нъ есть н с͠ты д͠хъ аще о͠ць не мать ньсоже то н с͠нъ мать н д͠хъ
ЙЕ Бог
72b 4 – 7
2.b. Бог-Отец e начало и причина за Сина. Бог Отец е начало за Бог Син. Това означава, че има превъзходство („по-голям е“) като негова причина:
гда ѹбо слышмъ наатъкъ больша с͠на о͠ца вною раꙁѹмѣвамъ больша сѹща о͠ца
ЙЕ Бог
67а 2 – 5
Това, че Синът е безначален, не означава, че е без причина – такава причина е Отец:
еднъ с͠нъ с͠нъ беꙁ наала се же сть не беꙁ вны отъ о͠ца бо
ЙЕ Бог
83b 5 – 7
Бог Отец е причина за Сина по природа по същия начин, както не казваме, че огънят е от светлината, а по-скоро че светлината е от огъня:
о͠ць вньнъ есть с͠нѹ естьствемь ѧкоже не отъ свѣта г͠лемъ огнѧ сходѧща нъ свѣтъ пае отъ огнѧ
ЙЕ Бог
66b 6 – 67a 2
3. Предимството на Бог Отец пред Бог Син не означава предшестване по време или по природа. Неродеността определя ипостасното битие на Отца, без да го различава от Сина по същност и достойнство:
гоже радьма ꙁане елкоже мать о͠ць то сего сть раꙁвѣ нерожьства мьже нѣсть ꙁнат сѹщьствѹ раꙁльства н сана, нъ ѡбраꙁъ бꙑтью
ЙЕ Бог
63а5 – b 3
Когато казваме, че Отец е начало на Сина и е по-голям от него, не го представяме като предшестващ Сина по време или природа:
аще л г͠лемъ о͠ца наало сѹща с͠нѹ вꙗщьша то не ѧвлꙗемъ его сѹща преже с͠на лѣтъмь л стьствъмь
ЙЕ Бог
66a 6 – 66b 1
Арианската ерес привнася време между Отца и Сина и твърди, че е имало такова време, когато Синът „не беше“. Но Синът е творец на годините, времената и вековете. Как тогава ще има век или година преди сътворилия вековете?:
лѣто л быⷭ посрѣдѣ. нѫ сн͠ъ годы, лѣта вѣкы сътвор. вꙿсє тѣмъ быⷭ. слыш паѵла гл͠ѧща... мже вѣкы сътвор. како бо, вѣкъ. л лѣто. прѣжⷣе сътворшааго вѣкы?
ЙЕ ЙП
33б 4 – 34а 1
Син.
богъ-отьць
Сем. гн.
богъ,
троца,
сѫщьство,
стьство,
своство,
вна,
сꙑнъ,
творьць,
наѧло,
врѣмѧ,
вѣкъ,
отььство,
нерождьство,
рождьство,
сходъ,
благость,
сла,
хотѣнь,
дно дѣство,
дѣтельство,
власть,
нравъ
II. креац. Отец
(
πατήρ, πατρός, ὁ
)
. Бог Отец твори всичко чрез единородния си Син, но не сякаш с помощта на служебен инструмент, а чрез природната и въипостасена сила
тако же г͠лемъ о͠ца все же творть едноадымь с͠нмь творть не ꙗкоже съсѹдъмь работьнымь нъ стьствьною ѹпостасьною слою
ЙЕ Бог
68а 1 – 5
Сем. гн.
сѫщьство,
стьство,
ѹпостась,
сꙑнъ,
дѹхъ,
своство,
нерождьство