Терминологичен Речник
огнь
огнь
-
м
1. физ.
Огън, един от четирите физически елемента
(
πῦρ, πυρός, τό
)
, наред със земята, водата и въздуха. Според Аристотеловата физика всеки от елементите, изграждащи телата, притежава двойка първични качества, които съставляват неговата определеност. Те се подбират между противоположностите на сухото и влажното, топлото и студеното. Огънят е сух и топъл:
етыр стухѣ суть рекъше вещ ꙁемлꙗ сѹха стѹдена вода студена ждъка въꙁдѹхъ мокръ теплъ огнь теплъ сѹхъ
ЙЕ Бог
179a 4 – 8
Елементите имат „естествено място“ в света. То се определя от тяхната тежест. Земята и водата като по-тежки са по средата. Огънят е разположен най-горе. Огънят, който е един от четирите елеманта, е лек, стремящ се в най-висока степен нагоре, а също изгарящ и освещаващ:
огнь дна вещь сть ѿ етырь льгъкъ же горѣ въ носмѣ есть прохъ же стѧ
ЙЕ Бог
130b 1 – 4
Абстрактно за ума елементите имат едно качество, по което се различават един от друг:
не тъѭ же о ꙁемл се стъ сце, нъ отъ нѣхъ стѵх кожьдо сво отъдѣльно матъ каьство, мьже нѣхъ сѧ отълѫатъ, то кожьдо ꙗкоже матъ, то по томѹ сѧ поꙁнаватъ
ЙЕ Шест
95a 5 – 21
Предметите се съставят от тях благодарение на това, че в действителност те имат две качества и че всеки два „съседни“ елемента имат едно споделено качество, благодарение на което се свързват един с друг. Така огънят е сух и топъл, а „съседният елемент“ – въздухът, е сух и влажен. Свързването им един с друг се дължи на студенината. На свой ред огънят се свързва и със земята – чрез сухотата. По такъв начин елементите се обхващат сякаш с ръце чрез общото качество и формират хоровод:
нъ та акꙑ пръваꙗ стѵхꙗ съложенꙑмъ по обраꙁѹ глаголанѹмѹ мꙑслѭ вдма сѫтъ, а ꙗже сѫтъ въ тѣлесехъ вънена подъпадаѭща ювьствѹ, прпрѧжена матъ каьства. т ньтоже нѣстъ просто дно н праꙁдьно отъ вдмꙑхъ н юмꙑхъ, нъ ꙁемлѣ сѹха стѹдена, вода же мокра стѹдена, въꙁдѹхъ же топлъ мокръ, а огнь топлъ сѹхъ. сце бо съпрпрѧженꙑмь каьствомь сла на любъвь прходтъ, ꙗкоже ꙁмѣст сѧ кожьдо къ комѹжьдо. къ скрьнюмѹ бо стѵхю сѫсѣдьнюмѹ каьствомь кожьдо раꙁмѣшатъ сѧ блꙁьствьнꙑмь обьщьствомь ... пркѹплѣтъ сѧ. ꙗкоже се ꙁемлѣ сѹха сѫщ стѹдена прмѣшатъ сѧ къ водѣ по ѫжьствѹ стѹденѹмѹ днтъ сѧ водоѭ къ въꙁдѹхѹ, мьже междю обомь вода акꙑ рѫкама ѩтъ сѧ ꙁа обѣ каьствѣ въскран дръжѧщ, стѹденьствомь по ꙁемлѭ, мокротоѭ же по въꙁдѹхъ. пакꙑ въꙁдѹхъ свомь ходатаствомь мротворьць бꙑватъ рать междю собоѭ дръжѧщюмѹ стьствѹ водьнѹмѹ огньнѹмѹ, къ водѣ мокротоѭ, къ огню топлотоѭ прплтаѩ сѧ. огнь же топлъ сѹхъ сꙑ стьствомь, топлотоѭ же къ въꙁдѹхѹ првѧꙁатъ сѧ, сѹхотоѭ же пакꙑ на обьщьство ꙁемл въꙁвращатъ сѧ; т тако бꙑватъ крѫгъ лкъ въненъ, състровъшемъ сѧ вьсѣмъ стѵхмъ съкѹпьшемъ сѧ дрѹгъ въ дрѹга
ЙЕ Шест
95a 21 – d 15
Светлината проявява огъня. Тя е негова естествена сила, а не помощен инструмент:
ѧкоже г͠лемъ же ѡтъ него сходть свѣтъ свѣтть огнь т не полагаемъ съсѹдъ служьбьны сѹщь огнѧ же отъ него свѣтъ слѹ же пае стьствьнѹ
ЙЕ Шест
67b
Сем. гн.
стьство,
вещь,
вещьство,
стѵх,
ꙁемл҄ꙗ,
вода,
въꙁдѹхъ,
каьство,
стѹденьство,
мокрота,
топлота,
сѹхота
2. ет.
Огънят на любовта
(
πῦρ, πυρός, τό
)
:
прложьш о ѹстьнꙑ ела ѿ бж͠ьствьнааго ꙋгл огневьнааго прмѣмъ, да огнь, же въ насъ любꙑ прмъ же ѿ ѹглꙗ въꙁгорѣне, ожьжеть нашꙗ грѣхꙑ освѣтть нашꙗ ср͠дцꙗ
ЙЕ Бог
273а 5 – 273b 2
3. мистер.
Божествен огън
(
πῦρ, πυρός, τό
)
, с който се съединяваме в тайнството причастие:
прїꙗтмь бж͠ьствьнааго ѡгнꙗ въꙁгормъ сꙗ об͠жмъ
ЙЕ Бог
273b 2 – 3
4. есхат.
Вечен огън
(
πῦρ, πυρός, τό
)
като символ на вечно наказание:
предасть сꙗ дьꙗволъ бѣсове го ловѣкъ его рекъше антхрьстъ, неьств грѣшьн въ огнь вѣьнꙑ
ЙЕ Бог
357b 7 – 358а 2
Син.
крада,
каꙁнь,
сѫждень
Сем. гн.
любꙑ,
просфора,
тана,
сотона,
антхрьстъ