Терминологичен Речник
стна
стна
-ꙑ
ж
1. гносеол.
Истина
(
ἀληθές, τό
)
. Съответствие на нашите съждения на действителността. Например когато блудницата Раав приема при себе си съгледвачите и те я питат, казвайки:
„идваха ли тук мъже“, тя отговаря: „идваха“. Най-напред казва истината, а след това добавя: „но пак си отидоха“. Втория път е излъгала... тя най-напред казва истината, за да не я безпокоят, а след това си служи с лъжата, за да ги измами:
раавь блѫдьнца, гда прѩ прѣлогатаѩ, въпрашашѧ ѩ рекѫще, въндѫ л сьде мѫж, рее въндошѧ, то пръво стнѫ ꙁвѣща; тае потомь рее, нъ отъдошѧ пакꙑ; въторо лъжѫ събесѣдова... да тѣмь рее стнѫ пръво, да ѩ оставтъ, прведе же лъжѫ, да ѩ прѣльсттъ
ЙЕ Шест
42d 13 – 43a 5
Истината е предмет на философията. На философията ѝ е присъщо да търси истината, да узнае какви са природата и произходът на всяко битие:
флософ подоба стъ стнꙑ скат, да сѫщꙗ вьсего ѹвѣстъ стьство родъ
ЙЕ Шест
49d 10 – 15
Сем. гн.
флософꙗ,
сѫщь,
стьство,
родъ,
лъжа
2. лог.
Истина
(
ἀληθές, τό
)
. Заключението на логически коректния извод. Така в условно-разделителния силогизъм, след отхвърляне на две от трите предпоставки, като истина се приема третата. Това правят стоящите над диаграмите (ἐπὶ τῶν διαγραμμάτων; Йоан Екзарх не разбира смисъла на оригинала и превежда „над книгите“) – те все едно написват върху пепел три въпроса (τριῶν προτάσεων; логическият смисъл на това място не е ясен на Йоан Екзарх), два отхвърлят, а третия приемат за истина:
ьто... творѧтъ же кънгам сѣдѧще попелѹ нарьтаѭтъ, тр въпросъ погѹблѣѭще дъвѣ, т въ оставъш стнѫ обрѣтаѭще
ЙЕ Шест
244c 15 – 23
Сем. гн.
въпросъ,
кън҄гꙑ,
лъжа