Терминологичен Речник
дѹхъ
дѹхъ
-а
м
1. триад.
Свети Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
, третото лице на Светата Троица, покланяемо наравно с Отца и Сина, като единосъщо на тях и [съ]вечно:
же съ о͠цмь с͠нмь покланꙗемъ славмъ, ꙗкоже едносѹщьнъ прсно сꙑ
ЙЕ Бог
70а 2 – 4
Негово лично свойство е изхождането, което го отличава от другите Лица:
еднъ же д͠хъ с͠тꙑ сходьнъ ѿ сѹщьства о͠а неродмъ нъ сходꙗ
ЙЕ Бог
65a 6 – 65b 1
Отец, Син и Дух Свети са еднакви във всичко, освен в личните си свойства – неродеността, родеността и изхождането:
оц͠ь сꙑнъ ст͠ꙑ дх͠ъ всꙗьскꙑ дно сѹть раꙁвѣ нерожьствѣ рожьства сходꙗ
ЙЕ Бог
20a 1 – 4
[Противно на Filioque] ние не твърдим нито че Синът е на Духа, нито че Синът е от Духа:
а с͠на н д͠ха гл͠емъ н пакꙑ отъ дѹха
ЙЕ Бог
86a 6 – b 1
Ние също така казваме, че Духът Свети е от Отца, и го наричаме Дух на Отца, но не твърдим, че изхожда от Сина, а го наричаме Дух на Сина:
дх͠ъ ст͠ꙑ отъ оц͠а гл͠емъ, дх͠ъ о͠ь нарцаемъ. ѿ с͠на же дх͠а не гл͠емъ сходꙗща, дх͠ъ же сн͠вьнь нарцꙗемъ
ЙЕ Бог
85a 8 – 85b 4
По отношение на простото и несъставно Божествено естество трябва благочестиво да изповядваме, че Божието Слово не може в нещо да изпитва по-голям недостатък от нашата словесност:
а ѡ б͠ж(с)твьнѣмь стьствѣ, о простѣмь несъложьнѣмь ꙗкоже бꙑт духѹ бж͠ю, доброьстьнѣ сповѣдат, мьже нѣсть бж͠е слово недостатъьнѣше нашего словесе
ЙЕ Бог
43a
Затова Отец никога не е бил без Слово, нито Словото без Дух:
не бо бѣ нколже бесловесе оц͠ь н слово беꙁ (д)ѹха
ЙЕ Бог
45b 4 – 6
На Словото му подобава да има Дух, както нашата словесност не е лишена от дух:
подоба же сл(о)вес дх͠ъ мѣт. небонъ наше слово нѣсть бещастї дх͠овьнꙑѧ
ЙЕ Бог
42b 1 – 3
Ето защо отношението на Духа Свети към Бога не трябва да се мисли като нещо привхождащо отвън, което е присъщо на съставните тварни неща:
нѣсть же добро щюждь ꙁвьнѹ прходмъ къ бо͠у дх͠ъ помꙑшлꙗт, ѧкоже въ насъ съложьнꙑхъ
ЙЕ Бог
43b 1 – 4
Това обаче не означава, че Той няма своя ипостас. Когато чуем, че Духът съпътства Словото и явява неговата енергия, ние Го мислим като същностна сила, сама по себе си видима в собствена ипостас, която изхожда от Отца и почива в Словото:
такоже дх͠ъ слꙑшавъше бж͠, же съвѣдѣтельство есть словес ꙗвлꙗеть ему дѣство... раꙁумѣвамъ... слꙋ сущьнѹ, саму в себѣ въ сво ѹпостас вдмѹ, ѿ отьцꙗ сходмѹ а въ словес повамѹ т томѹ сущю ѧвлꙗнцѹ
ЙЕ Бог
44a 4 – 45a 1
Сем. гн.
богъ,
троца,
отьць,
сꙑнъ,
слово
2. креац.
Свети Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
. Заедно със Словото участва в сътворяването на ангелите – чрез Словото те са сътворени, а чрез Светия Дух се съвършават, приемайки съразмерно на своето достойнство и чин светлината на благодатта:
словьсемь же сѹть сътворен вс ан͠гл, с͠тыймь дх͠мь съврьшьше сꙗ, по ьст сановьнѣ нѹ свѣтъ даровьнꙑ й прмлюще
ЙЕ Бог
107b 5 – 108a 1
Сем. гн.
богъ,
троца,
отьць,
сꙑнъ,
слово,
свѣтъ,
анг҄елъ
3. христ.
Свети Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
, който оказва съдействие при въплъщението на Словото:
слово плъть беꙁъ ꙁврата бꙑсть отъ ст͠го д͠ха марꙗ ст͠ꙑѧ
ЙЕ Бог
226b 1 – 3
Сем. гн.
богъ,
троца,
отьць,
сꙑнъ,
слово,
плъть
4. мистер.
Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
– възприема се чрез кръщението:
крьщенмь наѧтъкъ ст͠го д͠ха прмемъ
ЙЕ Бог
244а 3 – 4
Сем. гн.
богъ,
троца,
отьць,
сꙑнъ,
слово,
крьщень
5. мариол.
Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
. При отглеждането на Светата Дева:
таже въ домѹ бж͠ въсаждьш сꙗ покош сꙗ дх͠мь
ЙЕ Бог
284а 2 – 3
И с оглед непорочното зачатие на Светата Дева:
прꙗ с͠на бж͠ꙗ ... о͠а бл͠гоꙁволенѧ дѣства ст͠го д͠ха
ЙЕ Бог
285b 5 – 9
Сем. гн.
богъ,
троца,
отьць,
сꙑнъ,
слово,
богородца,
благоꙁволе҄нь,
дѣство
6. библ.
Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
. Боговдъхновеността на Писанията:
дх͠омь ст͠ꙑмь ѹбо ꙁаконъ же пр͠рц, ев͠нгл(с)т ап͠л пастѹс гл͠аша ѹтеле
ЙЕ Бог
306b 2 – 4
Син.
свѧтꙑ дѹхъ,
дѹхъ бож
Сем. гн.
богъ,
троца
7. естет.
Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
. Като символ:
пркладъ бо облакъ д͠хв
ЙЕ Бог
245а 7 – 8
8. антроп.
Дух
(
πνεῦμα, ατος, τό
)
. По своята природа човек е и плът, и дух – плът по своето изграждане, а дух по благодат:
тъжде плъть дѹхъ: плъть въꙁдвїженмь, духъ даромъ
ЙЕ Бог
175b 2 sq
Дух се нарича разумната и мислеща душа, превишаваща всеки плътски разум, както е при небесните ангели:
дѹхъ же ꙁовомаꙗ дѹша раꙁѹмьно съмꙑсльно стьство ꙗвѣ стъ, вьнѣ вьсѣкого плътьнааго раꙁѹма, ꙗкоже вдѣт раꙁѹмѣт о аггелѣхъ небесьнꙑхъ ѹдобь
ЙЕ Шест
211b 4 – 13
Вдъхвайки дух на лицето на човека, Бог създава човека с душа, с жизнен дух, т.е. с духовна, разумна същност, изпълнена с живот, а нямаща телесно битие:
въꙁдѹнѫ бо, рее, на лце мѹ дѹхъ жвъ т бꙑстъ ловѣкъ въ дѹш жвѣ. ьто стъ дѹхъ жꙁньнꙑ? рекъше ꙗко дѹховьно срѣь раꙁѹмьно сѫщ спльнь жꙁн, нъ не плътьнѫѭ мѫще бꙑт
ЙЕ Шест
210d 7 – 18 (Ø)
Сем. гн.
ловѣкъ,
тѣло,
стьство,
благодать,
даръ,
въꙁдвжень,
плъть,
дѹхъ