Терминологичен Речник
годъ
годъ
-а
м
I. триад.
Време
(
Ø
)
. Арианската ерес привнася време между Отца и Сина и твърди, че е имало такова време, когато Синът „не беше“. Но Синът е творец на годините, времената и вековете. Как тогава ще има век или година преди сътворилия вековете?
лѣто л быⷭ посрѣдѣ. нѫ сн͠ъ годы, лѣта вѣкы сътвор. вꙿсє тѣмъ быⷭ. слыш паѵла гл͠ѧща... мже вѣкы сътвор. како бо, вѣкъ. л лѣто. прѣжⷣе сътворшааго вѣкы?
ЙЕ ЙП
33б 4 – 34а 1
II. мариол.
Времето на родилните болки
(
καιρός, ὁ
)
:
„преже пршьствꙗ годѹ болѣнꙗ ꙁбѣже род отрокъ“
ЙЕ Бог
287а 6 – 8
Син.
врѣмѧ
Сем. гн.
марꙗ,
богородца,
рождьство
III. физ.
Време
(
χρόνος, ὁ
)
. [1.] Бог го устройва с просто естество и то се измерва с продължителността на деня (денонощието):
годѹ дно стьство състролъ стъ богъ, мѣрѫ мѹ ꙁнаменꙗ дьневьнаꙗ протѧженꙗ, рекъше дльгост, прложѧ
ЙЕ Шест
33d 7 – 14
[2.] Времето е образ на вечността. Времето се измерва и със седмицата, на която Бог е заповядал непрекъснато да се връща към самата себе си и по този начин да измерва движението на времето, т.е. на годината. А седмицата със своите седем дни е като един ден, който, като се връща седем пъти, образува кръг, който започва от себе си и свършва в себе си. Такова е прочее свойството на вечността – да се връща сама в себе си, да няма край, а да се върти в кръг. Затова [Моисей] не е нарекъл началото на времето „ден първи“, а [ден] един, та чрез това име да има той родство с вечността:
седморцеѭ ꙁмѣрѣѩ прсно т седморц само въ сѧ въꙁвращат сѧ велѧ таѭщ годьно, рекъше лѣтьно шьст. а седморцѫ, рекъше седмь дьн недѣльнꙑхъ спльнѣтъ днъ дьнь; седмщ бо въꙁвращаѩ сѧ днъ дьнь крѫжьнꙑ обраꙁъ твортъ, отъ себе нанаѩ самъ въ себѣ коньава ѩ. сце бо вѣьно своство стъ, же самомѹ въ сѧ въꙁвращат сѧ т нкакоже коньца не мѣт, нъ крѫгомь грѧст. сего цѣща наѧло лѣтѹ не прьвꙑ рее дьнь мѧ мѹ, нъ днъ, да тѣмь менемь ѫжьство матъ къ вѣкѹ
ЙЕ Шест
33d 14 – 34а 16
[3.] Според Аристотел времето е съвечно на Бога. Обаче по един парадоксален начин, поради своята неправилност, със самото това, че според него [светът] има изключителна продължителност във времето, Аристотеловият възглед потвърждава истинното слово, [защото в този контекст схващането на онези, които учат, че създаването на този свят би могло да продължи и до осмия, и до деветия, и до десетия ден се довежда до абсурд]:
нъ ѹслꙑштъ отъ стньнааго словесе, ꙗкоже се пакꙑ ꙁдрѧдьно мꙑ годьно продльжен по стнѣ стагрта кажетъ сѫща дѣлꙑ тѣм самѣм ꙗвлѣѭща
ЙЕ Шест
237b 3 – 13
Според собствените думи на Аристотел няма никакъв изход и времето е вечно, така че никога не е имало начало и никога няма да има край. Но ще е твърде лошо, ако по този начин той сравнява творенията с твореца и ги прави равни на Него и вечно съществуващи:
ꙗкоже онъ глаголетъ рекꙑ: не шьст бо ... годъ прсно стъ, ꙗкоже нколже не прмъшю наѧла н пакꙑ прѩт мѹ нколже коньца. да то б пакꙑ ꙁъло бꙑло ꙁѣло, ꙗкоже равьнꙑ прсносѫщѧ твар къ творьцю прлагаѩ кажетъ
ЙЕ Шест
237b 13 – 237c 1 .
Сем. гн.
богъ,
лѣто,
врѣмѧ,
вѣкъ,
дьнь,
шьствь
IV. астрон.
Астрономично време
(
χρόνος, ὁ
)
. [1.] Година:
вдш л, како т въ ꙁнаменꙗ, въ годꙑ въ дьн полож ꙗ, пакꙑ же въ сѫботꙑ въ мѣсѧьнꙑѩ праꙁдьнкꙑ. лѹна бо мѣсѧцѧ твортъ, а слъньце лѣто. съвратꙑ бо хрантъ, ꙗкоже се весньнꙑ, равьнодьн, жѧтвьнꙑ, сеньнꙑ
ЙЕ Шест
161d 2 – 14
[2.] Дата на Божиите празници:
год же сѧ пакꙑ глаголѭтъ праꙁдьнц бож
ЙЕ Шест
161c 19 – 21
[3.] Сгоден момент (καιρός, ὁ), подходящото време за извършване на нещо. Това го отличава от годината, която е продължителна, а тук става дума за правилния момент:
но бо лѣто, но же годъ. лѣто бо дльго стъ. а годъ строногод
ЙЕ Шест
161b 18 – 20
Сем. гн.
богъ,
лѣто,
врѣмѧ,
вѣкъ,
дьнь,
шьствь,
слъньце,
лѹна