Терминологичен Речник
вѣкъ
вѣкъ
-а
м
I. триад.
Век
(
Ø
)
. Арианската ерес привнася време между Отца и Сина и твърди, че е имало такова време, когато Синът „не беше“. Но Синът е творец на годините, времената и вековете. Как тогава ще има век или година преди сътворилия вековете?:
лѣто л быⷭ посрѣдѣ. нѫ сн͠ъ годы, лѣта вѣкы сътвор. вꙿсє тѣмъ быⷭ. слыш паѵла гл͠ѧща... мже вѣкы сътвор. како бо, вѣкъ. л лѣто. прѣжⷣе сътворшааго вѣкы?
ЙЕ ЙП
33б 4 – 34а 1
II. енерг.
Век
(
αἰών, ῶνος, ὁ
)
. Мяра за „протяжността“ на предвечното битие на Бога, преди сътворението на света, която не се измерва с движението на слънцето и (само външно) наподобява хода на времето:
прж(д)е же състава мра сего, гда же н слън͠це бѧше раꙁлѹаꙗ д͠нь ѿ ношт, не бꙗше вѣкъ ьтомъ, нъ протꙗжено съ прсущм ꙗкоже лѣтьное шествь ѿстѹплене
ЙЕ Бог
100b 8 – 101a 4
Сем. гн.
лѣто,
врѣмѧ,
шьствь,
отстѫпл҄ене
III. креац.
Век
(
αἰών, ῶνος, ὁ
)
. Название на Бога като творец на вековете. В този смисъл се обхващат всички други и може да се говори за „един век“:
да по томѹ днъ вѣкъ сть. ꙗкоже сꙗ гл͠ть б͠ъ вѣьнꙑ, нъ преждевѣьнꙑ. того бо вѣка тъ сть сътворлъ. еднъ бо беꙁ наатъка са б͠ъ, всемѹ твортель тъ есть, вѣкомъ всемѹ сущуму
ЙЕ Бог
101a 5 – 101b 3
Сем. гн.
богъ,
троца,
стьство,
сѫщьство,
сѫщь,
бꙑть
IV. онтол., физ.
Век
(
αἰών, ῶνος, ὁ
)
. [А.] Прообраз на времето: Времето се измерва и със седмицата, на която Бог е заповядал непрекъснато да се връща към самата себе си и по този начин да измерва движението на времето, т. е. на годината. А седмицата със своите седем дни е като един ден, който, като се връща седем пъти, образува кръг, който започва от себе си и свършва в себе си. Такова е прочее свойството на вечността – да се връща сама в себе си, да няма край, а да се върти в кръг. Затова [Моисей] не е нарекъл началото на времето „ден първи“, а [ден] един, та чрез това име да има той родство с вечността:
седморцеѭ ꙁмѣрѣѩ прсно т седморц само въ сѧ въꙁвращат сѧ велѧ таѭщ годьно, рекъше лѣтьно шьст. а седморцѫ, рекъше седмь дьн недѣльнꙑхъ спльнѣтъ днъ дьнь; седмщ бо въꙁвращаѩ сѧ днъ дьнь крѫжьнꙑ обраꙁъ твортъ, отъ себе нанаѩ самъ въ себѣ коньава ѩ. сце бо вѣьно своство стъ, же самомѹ въ сѧ въꙁвращат сѧ т нкакоже коньца не мѣт, нъ крѫгомь грѧст. сего цѣща наѧло лѣтѹ не прьвꙑ рее дьнь мѧ мѹ, нъ днъ, да тѣмь менемь ѫжьство матъ къ вѣкѹ
ЙЕ Шест
33d 14 – 34а 16
Според Аристотел времето е съвечно на Бога. Обаче по един парадоксален начин, поради своята неправилност, със самото това, че според него [светът] има изключителна продължителност във времето, Аристотеловият възглед потвърждава истинното слово, [защото в този контекст схващането на онези, които учат, че създаването на този свят би могло да продължи и до осмия, и до деветия, и до десетия ден се довежда до абсурд]:
нъ ѹслꙑштъ отъ стньнааго словесе, ꙗкоже се пакꙑ ꙁдрѧдьно мꙑ годьно продльжен по стнѣ стагрта кажетъ сѫща дѣлꙑ тѣм самѣм ꙗвлѣѭща
ЙЕ Шест
237b 3 – 13
Според собствените думи на Аристотел, няма никакъв изход и времето е вечно, така че никога не е имало начало и никога няма да има край. Но ще е твърде лошо, ако по този начин той сравнява творенията с твореца и ги прави равни на Него и вечно съществуващи:
ꙗкоже онъ глаголетъ рекꙑ: не шьст бо ... годъ прсно стъ, ꙗкоже нколже не прмъшю наѧла н пакꙑ прѩт мѹ нколже коньца. да то б пакꙑ ꙁъло бꙑло ꙁѣло, ꙗкоже равьнꙑ прсносѫщѧ твар къ творьцю прлагаѩ кажетъ
ЙЕ Шест
237b 13 – 237c 1
[B.] Измерение на времето: [1.] Време на човешкия живот:
вѣкъ бо рееть сѧ когожьдо л͠вка жтье
ЙЕ Бог
99a 5 – 6
[2.] Период от 1000 г.:
рееть сꙗ пакꙑ вѣкъ тꙑсꙗщ лѣтъ вѣкъ еднъ
ЙЕ Бог
99a 6 – 8
Ориген преувеличава това значение и представя века като принцип на времето, замествайки с него Твореца:
Како ѹбо тꙑсꙗщ лѣтъ ѻргеньскѹмѹ построю ст сѧ мать лѣтъ? всѣхъ ѹбо вѣкъ еднъ творьць б͠ъ, же все есть сътворлъ сꙑ преже вѣкъ
ЙЕ Бог
102b 7 – 103a 4.
[3.] Времето на света от сътворението до неговото преображение:
пакꙑ г͠леть сѧ вѣкъ все с жтье
ЙЕ Бог
99a 8 – b 1
В неговите рамки са налице седем периода (века):
г͠лють же сѧ ѹбо сего мра седмь вѣкъ рекъше ѿ н͠бсьскаго ꙁемьнаго сътворенѧ даже до ѡбьщааго л͠вкомъ съконьанꙗ въстанѧ. есть бо сконьанье въ аст своѧ комужьдо съмьрьть. есть же обьще всему съконьане, гда прдеть бꙑт обьщемѹ л͠вкомъ въстаню
ЙЕ Бог
100a 6 – b 6
В рамките на всеки от тях се съдържат множество векове в смисъла на значения 1 и 2. Затова тук се говори за векове на вековете:
гл͠ють же сꙗ вѣц вѣьн, ѧкоже сьде сѹщаго мра седьмь вѣкъ многꙑ л͠вкꙑ рекъше л͠вьскаго жтьꙗ объдрьжѧть, вѣкъ есть еднъ всꙗ вѣкꙑ объдрьжꙗ
ЙЕ Бог
101b 8 – 102a 3
[4.] Безкрайното време на преобразения свят след възкресението:
пакꙑ прда вѣкъ, же по въскрьсен бес коньцѧ бѹдеть
ЙЕ Бог
99b 1 – 3
Това е бъдещият (осмият) век:
осмꙑї же вѣкъ прїходꙗ
ЙЕ Бог
100b 7
Това е векът на вечния живот и вечната скръб, които са сякаш един ден:
вѣьнаѧ же жꙁнь ї вѣьнаѧ мука бесконьанꙗ бѹдущаго ꙗвлꙗеть. не бо по въстан дн͠ьм нощьм лѣто ст сѧ мать, нъ пае днъ дн͠ь бѹдеть беꙁ веерꙗ, сл͠нцю правьдьноѡмѹ правьдьнꙑмъ ѡбьсꙗющѹ свѣтьлѣ, а грѣшьнꙑмъ тьма глѹбока непредома
ЙЕ Бог
102a 5 – b 7
[5.] Век на вековете. Обхваща времето на света преди и след преображението (значения 3 и 4):
вѣкъ вѣьнꙑ гл͠ть сѧ нꙑнѣшьн прходꙗ
ЙЕ Бог
102a 4 sq.
[6.] Псевдовремевата протяжност на ангелския свят. В света на вечните естества мяра за движението не е движението на небесните светила:
рееть сꙗ пакꙑ вѣкъ не лѣто н лѣтѹ асть каѧ сълъньцю несѹщѹ сꙗ текѹщѹ ьтомо, рекъше дьньм нощьм съставмо, нъ еже съ прсн(о)сѹщм сѧ сть провълъкло, ꙗкоже лѣтьно шьствье растѹпленье
ЙЕ Бог
99b 3 – 100a 3
В света на съществуващото извън времето мяра за неговата протяжност е векът, както за физическия свят такава мяра е времето:
еже бо сть сѹщьствъмь по лѣтъмъ лѣто, тоже есть прсносущьствъмь вѣкъ
ЙЕ Бог
100a 3 – 5
Сем. гн.
богъ,
вна,
наѧтъкъ,
вньнкъ,
творьць,
сѫщьство,
стьство,
сѫщь,
бꙑть,
небꙑть,
ꙁьдань,
мръ,
тварь,
твор҄ень,
сътвор҄ень,
лѣто,
врѣмѧ,
дьнь,
шьствь
V. есхат.
Бъдещият век
(
αἰών, ῶνος, ὁ
)
, относно насъщния хляб (тялото и кръвта на Господа), т.е. на бъдещия век:
сь хлѣбъ сть наатъкъ прдущꙗаго хлѣба, же сть прсносѹщьнꙑ, епуснъ бо елньскꙑ рееть сꙗ л прдѹщ еже есть грꙗдѹщааго вѣка л же есть на съблюдень сущьства нашего премлемо
ЙЕ Бог
276а 7 – 276b 3
Син.
врѣмѧ
Сем. гн.
хлѣбъ,
тѣло,
плъть,
просфора