Терминологичен Речник
вода
вода
-ꙑ
ж
I. богоп.
Вода
(
ὕδωρ, ὕδατος, τό
)
, съзерцанието на която отвежда към Твореца. За съществуването на свръхестествена причина свидетелства чудото на творението, една от проявите на което е съчетаването на водата и огъня в телата. Няма друго обяснение, че това става, след като те имат противоположна природа, действие и движение:
не можетъ бо стронѣ съдрьжат сѧ сълежат кѹпьнѣ вода съ огнемь л съ въꙁдѹхомь ꙁемлѣ, сѫпротвьна сѫщꙗ мѫщемъ самѣмъ къ себѣ дѣства шьствꙗ
ЙЕ Шест
49a 9 – 19
Сем. гн.
слово,
съкаꙁань,
ѹвѣдѣнь,
ѹкаꙁань,
сѫщь,
дѣство,
шьствь
II. гносеол.
Вода
(
ὕδωρ, ὕδατος, τό
)
. Наименованието си водата получава от своята предметна същност, а не от своето качество (студенината):
а ꙗкоже ѹбо мощьно стъ прмꙑшлѣт ловѣьскꙑм мꙑсльм, то стръмьнѣ ьстьнѣ стъ подоба мѣт сѫщ вещьнааго менованꙗ, ꙗже по въторѹмѹ помꙑслѹ сѫтъ. се жде, аще къто хощетъ попꙑтат въ нѣхъ стѵхꙗхъ, то обрѧщетъ кожьдо хъ каьство мѫще стьствьно, рекъше своство, мь же сѧ отълѫатъ отъдѣлѣтъ нѣхъ простꙑхъ, ꙗвѣ же ꙗко вьсѣмъ прмлѭщемъ наꙁнаменѹѩ сво сѫщ отълѫенѣ сѫще, нъ не мене мѫщю отъ свого мѹ каьства сѫщю. огнь бо теплотѫ а вода стѹденьство, влагѫ же въꙁдѹхъ матъ каьство; нъ н огнь стръмь теплотоѭ сѧ ꙁоветъ нъ огньмь сѧ менѹтъ, н вода пакꙑ стѹденѭ нъ водоѭ сѧ ꙁоветъ, н въꙁдѹхъ влагоѭ нъ въꙁдѹхомь сѧ менѹтъ. да тѣмь сѧ менꙑ [сѹгѹбꙑм кожьдо схъ] ꙁоветъ: ꙗже сѫтъ клюмѣша стронѣша, та же мена своства мѫтъ свохъ каьствъ въслѣдъ грѧдѫща
ЙЕ Шест
77b 14 – 77d 14
По-точно, предметната същност определя „първото“ име, а качеството – „второто“:
огнь огнемь сѧ менѹтъ тае потомь топлъ сѹхъ, вода водоѭ тае мокра стѹдена, въꙁдѹхъ въꙁдѹхомь тае топлъ влъгъкъ, тако же по томѹ менѹтъ сѧ ꙁемлѣ ꙁемлѣ стръмь по пръвѹмѹ мен тае потомь сѹхаꙗ стѹденаꙗ
ЙЕ Шест
79a 15 – b 5
Сем. гн.
мꙑсль,
мѧ,
меновань,
сѫщь,
вещь,
стѵх,
каьство,
ꙁемл҄ꙗ,
въꙁдѹхь,
огнь
III. креац.
Вода
(
ὕδωρ, ὕδατος, τό
)
. Бог създава водата и огъня в еднакво количество, за да не се осакати творението, оставайки без едно от тях заради противоположните им качества:
хромо бо б бꙑло вьсе, къде б дно то отъ велкꙑхъ стѵх ... отъ вьсѣхъ оскѫдѣло. с же стѵхꙗ сѫпостатьна сѫтъ сама себѣ дрѹгъ дрѹгѹ; огнь водѣ ратьнкъ, гда съдолѣтъ слоѭ, вода же пакꙑ огню, гда больш бѫдетъ мъножьствомь
ЙЕ Шест
65c 10 – 25
Сушата (земята) и морето се получават по Божия заповед след разстъпването на водата:
сърнѫ сѧ на кѹпъ вода, обънажа ꙁемлѣ, ꙗко повелѣ творьць. да сѧ съберетъ вода, ꙗже подъ небесемь, въ съньмъ днъ да сѧ ꙗвтъ сѹша; бꙑстъ тако. събьра сѧ вода, ꙗже подъ небесемь, въ съньмꙑ хъ ꙗв сѧ сѹша. нарее богъ сѹшѫ ꙁемлѭ, съставꙑ водьнꙑѩ нарее море
ЙЕ Шест
72a 15 – b 2
Сем. гн.
стѵх,
ꙁемл҄ꙗ,
въꙁдѹхъ,
огнь,
небо,
сѹша
IV. астрон.
„Горна“ вода
(
вода горьнѣꙗ, τὸ ὕδωρ τὸ ἄνω
)
. Бог разстила над небето вода, за да предпазва от изгарящата сила на огъня:
распрострѣ по плещема небесьнꙑма шрнꙑ тꙑ водьнꙑѩ да напаꙗтъ ѹстѹждатъ, да сътрьптъ протвѫ пламен
ЙЕ Шест
40c 24 – 40d 4
Говори се, че в съдния ден тази вода ще отстъпи, небето ще загине и загубили опора, звездите ще паднат на земята:
глаголѭтъ же дрѹꙁ, ꙗко въ дьнь сѫдьнꙑ въскѫтатъ сѧ вода горьнѣꙗ небо раꙁдетъ сѧ не мꙑ водьнааго съдрьжанꙗ, ꙁвѣꙁдꙑ съпадѫтъ не мѫщѧ пѫт л на немь же стоꙗт
ЙЕ Шест
40d 21 – 41a 3
Сем. гн.
небо,
ꙁвѣꙁда,
стѵх,
ꙁемл҄ꙗ,
сѹша,
въꙁдѹхь,
огнь
V. физ.
Вода, един от четирите физически елемента
(
ὕδωρ, ὕδατος, τό
)
, наред със земята, въздуха и огъня. Според Аристотеловата физика всеки от елементите, изграждащи телата, притежава двойка първични качества, които съставляват неговата определеност. Те се подбират между противоположностите на сухото и влажното, топлото и студеното. Водата е студена и влажна:
етыр стухѣ суть рекъше вещ ꙁемлꙗ сѹха стѹдена вода студена ждъка въꙁдѹхъ мокръ теплъ огнь теплъ сѹхъ
ЙЕ Бог
179a 4 – 8
По отношение на другите качества (например вкусовите) тя е неутрална и безкачествена:
а вода нетвортвьна сть (ἄποιόν ἐστι) недно бо ѿ схъ не мать
ЙЕ Бог
191a 5 – 7
Елементите имат „естествено място“ в света. То се определя от тяхната тежест. Земята и водата, като по-тежки, са по средата. Движението им се определя от тяхната тежест и съответно от стремежа им да заемат своето място. Земята се стреми надолу към центъра, а водата – над нея:
а ꙁемлю водѹ ꙗкоже тꙗжьш долѹ грꙗдомѣ въ средѣ всѣт, ѧкоже сѹпр(о)твь бꙑт долѣ же ꙁемлї водѣ, тоже вода льгъаш ꙁемлꙗ, того рад скорѣе грꙗдѹще ꙁемлꙗ
ЙЕ Бог
122b 1 – 7
Абстрактно за ума елементите имат едно качество, по което се различават един от друг:
не тъѭ же о ꙁемл се стъ сце, нъ отъ нѣхъ стѵх кожьдо сво отъдѣльно матъ каьство, мьже нѣхъ сѧ отълѫатъ, то кожьдо ꙗкоже матъ, то по томѹ сѧ поꙁнаватъ. вода бо сво каьство рекъше стѹденьство матъ, а въꙁдѹхъ влагѫ, огнь же теплотѫ
ЙЕ Шест
95a 5 – 21
Предметите се съставят от тях благодарение на това, че в действителност те имат две качества и че всеки два „съседни“ елемента имат едно споделено качество, благодарение на което се свързват един с друг. Така водата е студена и влажна, а „съседният елемент“ – въздухът, е влажен и топъл. Свързването им един с друг се дължи на влажността. На свой ред водата се свързва със земята чрез студенината. По такъв начин елементите се обхващат сякаш с ръце чрез общото качество и формират хоровод:
нъ та акꙑ пръваꙗ стѵхꙗ съложенꙑмъ по обраꙁѹ глаголанѹмѹ мꙑслѭ вдма сѫтъ, а ꙗже сѫтъ въ тѣлесехъ вънена подъпадаѭща ювьствѹ, прпрѧжена матъ каьства. т ньтоже нѣстъ просто дно н праꙁдьно отъ вдмꙑхъ н юмꙑхъ, нъ ꙁемлѣ сѹха стѹдена, вода же мокра стѹдена, въꙁдѹхъ же топлъ мокръ, а огнь топлъ сѹхъ. сце бо съпрпрѧженꙑмь каьствомь сла на любъвь прходтъ, ꙗкоже ꙁмѣст сѧ кожьдо къ комѹжьдо. къ скрьнюмѹ бо стѵхю сѫсѣдьнюмѹ каьствомь кожьдо раꙁмѣшатъ сѧ блꙁьствьнꙑмь обьщьствомь ... пркѹплѣтъ сѧ. ꙗкоже се ꙁемлѣ сѹха сѫщ стѹдена прмѣшатъ сѧ къ водѣ по ѫжьствѹ стѹденѹмѹ днтъ сѧ водоѭ къ въꙁдѹхѹ, мьже междю обомь вода акꙑ рѫкама ѩтъ сѧ ꙁа обѣ каьствѣ въскран дръжѧщ, стѹденьствомь по ꙁемлѭ, мокротоѭ же по въꙁдѹхъ. пакꙑ въꙁдѹхъ свомь ходатаствомь мротворьць бꙑватъ рать междю собоѭ дръжѧщюмѹ стьствѹ водьнѹмѹ огньнѹмѹ, къ водѣ мокротоѭ, къ огню топлотоѭ прплтаѩ сѧ. огнь же топлъ сѹхъ сꙑ стьствомь, топлотоѭ же къ въꙁдѹхѹ првѧꙁатъ сѧ, сѹхотоѭ же пакꙑ на обьщьство ꙁемл въꙁвращатъ сѧ; т тако бꙑватъ крѫгъ лкъ въненъ, състровъшемъ сѧ вьсѣмъ стѵхмъ съкѹпьшемъ сѧ дрѹгъ въ дрѹга
ЙЕ Шест
95a 21 – d 15
Сем. гн.
стьство,
вещь,
вещьство,
стѵх,
ꙁемл҄ꙗ,
въꙁдѹхъ,
огнь,
каьство,
стѹденьство,
мокрота,
топлота,
сѹхота
VI. мистер.
[1.] Водата на евхаристията
(
ὕδωρ, ὕδατος, τό
)
, претворена като кръвта на Христос:
такоже въꙁьмъ ашю отъ вна водꙑ подасть мъ гл͠ꙗ: „пѣте ѿ него вс; се м сть кръвь новаго ꙁавѣта, ѧже ꙁа вꙑ пролваема на оставлен грѣховъ“
ЙЕ Бог
265а 4 – 9
вно же вода, прꙁовомъ прводомь с͠таго д͠ха ресъ естьство претворть сꙗ въ плъть х͠ву кръвь, нѣсте двѣ нъ една тажде
ЙЕ Бог
270b 6 – 271а 3
[2.] Водата на кръщението, като средство за очистване:
понеже бо сѹгѹбъ ͠лвкъ, отъ дша плът, сѹгѹбь намъ дасть ощене водою же д͠хмь
ЙЕ Бог
242а 6 – 9
Син.
кръщень
Сем. гн.
таньство,
сѹсъ хрьстосъ,
свѧтꙑ дѹхъ,
ꙁавѣтъ