Терминологичен Речник
вна
вна
-ꙑ
ж
I. триад. Причина (αἰτία, ἡ).
1. Св. Троица е първа причина и това е един от аспектите на нейното единство наред със същността, Божеството, единовластието, движението, силата, енергията и господството:
гда ѹбо къ бж͠ьству въꙁьрмъ къ пьрвѣ внѣ къ дновластьствю къ едно тоже бж͠ьства да та рекѹ, шьствь же хотѣне сѹщьства же слꙑ дѣства гсподьствѹ тожьство въ насъ прѣмѣтаꙗ сѧ
ЙЕ Бог
82b 2 – 83a 2
2. Бог Отец: Синът и Духът безвременно произлизат от Него като първа причина:
егда же къ тѣмъ <въꙁьрмъ> въ нхъже есть б͠ж(с)тво, аще л сть скрьнꙗѧ рещ, же есть бж͠ьство еже ѡтъ прьвꙑꙗ внꙑ беꙁ лѣта отъ тѹдѹ сѹще едновластьнъ беꙁъ отъпѹста се сть ѹпостасьмъ тр покланꙗем
ЙЕ Бог
83a 3 – b 3
Сем. гн.
богъ,
троца,
стьство,
сѫщьство,
ѹпостась,
отьць,
сꙑнъ,
дѹхъ,
сла,
дѣство
II. креац. Причина (αἰτία, ἡ). Бог (Св. Троица) е творец и причина на всичко съществуващо. Светът не е самобитен
:
не просто по самобꙑтю прмъше бꙑт, нъ отъ того, же вьсемѹ творьць вна, рекъше отъ бога
ЙЕ Шест
8c 3 – 9
стъ нѣкако беꙁнаѧльно наѧло вьсесльно дна вна вьсетворѧщꙗ
ЙЕ Шест
50a 13 – 18
Сем. гн.
богъ,
сѫщьство,
стьство,
бꙑть,
ꙁьдань,
мръ,
тварь,
твор҄ень,
сътвор҄ень,
тьлѣнь,
тьлѣньно
III. онтол.
1. Причина (αἰτία, ἡ) – в основата на случая, който се получава от съчетанието и стичането на две причини:
ѹставлꙗютъ бо лѹа съпадъ сътъкъ дъвою внѹ
ЙЕ Бог
195a 6 sq.
2. Причина за доброто. Като единствен източник на благодатта, Бог я дарява на природата на сътвореното, за да стане причина за доброто в света. Без неговата помощ и съдействие никой не може да желае или извършва добро:
бл͠годать отъ б͠а дасть сꙗ въ естьствѣ сь естъ всемѹ добрѹ наало вна. да бес го поспѣха л помощ немощьно есть добрꙋ хотѣт л сътворт намъ
ЙЕ Бог
214b 7 – 215а 2
Сем. гн.
сѫщьство,
стьство,
наѧло,
лѹа,
съшьствь
IV. еклес. [Тайнствена] причина (αἰτία, ἡ) относно въвеждането на съботата, разбираема за извисените духом хора:
не просто же се повелѣ, нъ нѣкꙑхъ внъ табьнѣ дх͠овьнꙑмъ же проꙁорьнꙑмъ раꙁѹмѣвающмъ
ЙЕ Бог
321а 9 – 321b 3
Сем. гн.
сѫбота,
богъ,
повелѣнь,
табьнаꙗ
V. ет. Вина (от тук ἀναίτιος
беꙁ внꙑ
При онези, които нарушават божествените установления, но нарушаващите съботата са безвинни:
не л ере левгт дѣлъмъ скн раскажають сѹботѹ, т беꙁ внꙑ сѹть?
ЙЕ Бог
325b 8 – 326а 2
Син.
вновань
Сем. гн.
сѫбота,
богъ,
повелѣнь