Терминологичен Речник
вдъ
вдъ
-а
м
I. библ. Съзерцание (θεωρία, ἡ). Цялото Писание е боговдъхновено и полезно, понеже чрез него се възпитаваме както за добродетелно постъпване, така за чисто съзерцание:
ѧкоже бо дѹбъ въ сходѣхъ водьнꙑхъ въсажденъ, тако д͠ша б͠ж(с)твьнꙑмь пома псанемь напоть сꙗ плодъ ꙁьрѣлъ дасть, вѣрѹ правѹславьнѹ, прсноꙁеленꙑ лстꙑ б͠осадьнꙑм дѣлꙑ. на дѣло бо бл͠гоꙁвольно вдъ невъꙁмѹтьнъ ѿ ст͠ꙑхъ псан вътаемъ сꙗ
ЙЕ Бог
306b 9 – 307а 7
Син.
вдѣнь
Сем. гн.
псань
II. онтол.
1. Ейдос (εἶδος, εος, τό) – смислов лик на предмета, иманентна в него идея, съставляваща неговата същност, която се разкрива в определението. В случая с ангела неговата същност, съставлявана от ейдоса и разкривана в определението, се знае единствено от Твореца:
егоже сущьства вдъ ѹставъ еднъ творьць вѣсть/ ἧς οὐσίας τὸ εἶδος καὶ τὸν ὅρον μόνος ὁ κτίστης ἐπίσταται
ЙЕ Бог
105a
2. Идея (Ø, предп. ἰδέα, ἡ). Смислов лик, съставляващ битието на предмета, но отделен от него и притежаващ особен онтологически статус. Учението за идеите е дело на Платон, който не разбира думите на Моисей „образ и подобие“ и придава подобен статус на образите в света, приравнявайки ги към Твореца:
платонъ же менованꙗ обраꙁьнааго подобьнааго, ꙗкоже б лѣпо, не раꙁѹмѣвъ, ꙗкоже мꙑслѧ не по правьдѣ напса съвратвъ на вьсѧ обраꙁꙑ ꙗже сѫтъ въ мрѹ семь вьсѣ сълꙗ вдове, то подобьн сѫтъ къ раꙁѹмьнꙑмъ сѫщмъ сътворена, пае же рещ самомѹ томѹ творьцю
ЙЕ Шест
225a 9 – 25
Сем. гн.
сѫщьство,
обраꙁъ,
мръ,
съль,
ѹставъ
III. богоп.
1. Съзерцание (θεωρία, ἡ) – духовно прозиране в свръхестествените основания на природата, на Твореца в творението:
къ едномѹ творьцѹ тварьм его въсходꙗ свомь вдъмь съслажꙗѧ сꙗ веселѹꙗ (πρὸς μόνον τὸν δημιουργὸν διὰ τῶν κτισμάτων ἐναγόμενος καὶ τῇ αὐτοῦ θεωρίᾳ ἐνηδυνόμενός τε)
ЙЕ Бог
217b 3 – 5
2. Видение (θέαμα, ατος, τό). – Образно знамение, което Бог дарява на хората, за да ги насочи към себе си, например неизгарящият огън на къпината (Изх. 3:2–4):
нъ богъ прѣславьнꙑмь вдомь свого въгодьнка мосѣꙗ хотѧ въꙁвратт огнь вълож въ кѫпнѫ нъ тъѭ свѣтльство мѫщь а жегѹѭщѧѩ слꙑ не мѫщь
ЙЕ Шест
146b 5 – 14
Сем. гн.
богъ,
творьць,
боговѣдѣнь,
вѣдѣнь,
вѣра,
даръ,
дѣство,
мѧ,
сѫщьство,
ѹвѣдѣнь
IV. креац. Ейдос (Ø, предп. εἶδος, εος, τό). Бог най-напред създава ейдосите и идеите, а след това материалните същности:
вдъ обраꙁъ прѣжде сѫщьнъ сътворвъ, потомь же вещьнаꙗ сѫщꙗ на бꙑт прѣведе
ЙЕ Шест
112a 10 – 15;
бѣаше прѣжде тѣлесьнꙑѩ вещ вдъ обраꙁъ
ЙЕ Шест
112c
Сем. гн.
богъ,
сѫщьство,
стьство,
тварь,
твор҄ень,
сътвор҄ень,
обраꙁъ,
вещь
V. лог.
а оставленю вда еста дъва
ЙЕ Бог
211a 4
требѣ вѣдѣт, ѧко всего вдѧ жвотьнаго прьвꙑ съставъ нерожденъ есть, нъ несътворенъ
ЙЕ Бог
64a 3 – 5
Имената на видовете са човешко дело – те са дадени от Адам, докато имената на родовете са назовани от Бога. Бог даде името „птица“, назовавайки целия род, а Адам даде имената „орел“... Единият обозначи видовете, а другият родовете:
въ менехъ ово полож богъ, ово же адамъ. богъ же проꙁъва небо, ꙁемлѭ, мор҄е, тврьдь, дьнь, свѣтъ, нощь, плодъ, травѫ, сѣно, дрѣво; родꙑ (τὰ γένη) повѣда, а не обраꙁꙑ (τὰ εἴδη). богъ рее пътцѧ, родъ вьсь, адамъ мена, орьлъ... а сь обраꙁꙑ, а онъ родꙑ
ЙЕ Шест
263c 23 – d 8
Сем. гн.
родъ,
раꙁьньство
VI. ет. Вид (εἶδος, εος, τό). Разновидност на моралното зло:
вьсꙗкъ вдъ ꙁълѣ събьравъшѹ въ жт
ЙЕ Бог
223а 4 – 6
Син.
родъ
Сем. гн.
раꙁьньство
VII. психол. Зрение (ὄψις, εως, ἡ). Едно от петте сетивни възприятия. Отличава се с насоченост и (за разлика от останалите сетива) възприема по права линия:
трѣбѣ есть вѣдѣт, ꙗкоже вдъ по правꙑмъ рьтамъ вдть
ЙЕ Бог
193a 7 – 9
Син.
ꙁракъ
Сем. гн.
ѹвьство,
прѩть,
слѹхъ,
обон҄ꙗне,
въкѹсъ,
осѧꙁань,
масть,
тѣло,
вельство,
обраꙁъ,
мѣсто,
отъстѫпъ,
смѧ,
пошьствь,
стоꙗнь,
въсрашьно,
голо,
гладъко,
негладъко,
остро,
тѫпо,
съставл҄ень