Терминологичен Речник
бꙑть
бꙑть
-ꙗ
ср
I. триад. [Ипостасно] битие (ὕπαρξις, εως, ἡ), т.е. определеността на ипостасите, която се свежда до техните ипостасни свойства:
въ днѣхъ своствѣхъ отььствѹ же сн͠ьству сходѹ по внѣ же вновьнꙋ съврьшеню ѹпостас еже есть бꙑтю обраꙁъ раꙁльство раꙁѹмѣваемъ
ЙЕ Бог
80а3 – b 1
При Отца, Сина и Духа Свети такива лични свойства са непричинено-причинено, неродено-родено и изходило. Те нямат отношение към същността, а отличават съществуването на ипостасите:
невньно вньное нерожьствьно рожьствьное сходьное. с же сѹть не сѹщьству ꙗвлень, нъ самѣмь в себе съдрьжꙗнь бꙑтью обраꙁъ
ЙЕ Бог
90b 5 – 91a 1
Така неродеността определя ипостасното битие на Отца, без да го различава от Сина по същност и достойнство:
гоже радьма ꙁане елкоже мать о͠ць то сего сть раꙁвѣ нерожьства мьже нѣсть ꙁнат сѹщьствѹ раꙁльства н сана, нъ ѡбраꙁъ бꙑтью
ЙЕ Бог
63а5 – b 3
II. христ.
1. Битие (εἶναι, τό) на въплътеното Слово Божие:
нъ юже ѿ с͠тꙑѧ д͠вꙑ прꙗтъ мꙑслвѹ раꙁумвѹ одшенѣ плът въ немь бꙑте доходѹющї съвъкѹпль сꙗ ѹпостасю
ЙЕ Бог
231а 3 – 7
2. Битието (εἶναι, τό), с което Христос като Слово Божие и като Спасител удостоява хората:
тѣбѣ б͠лгодать, же бꙑтье дасть добрѣ бꙑт давъшѹ
ЙЕ Бог
238а 7 – 238b 7
3. Битие (γένεσις, εως, ἡ). – зачеване на Словото Божие:
нъ отъ ст͠ааго д͠ха прьваго адамѹ бꙑтью
ЙЕ Бог
227а 1 – 2
Син.
сътвор҄ень,
родьство,
рождьство
Сем. гн.
тварь,
плъть,
сѹсъ хрьстосъ,
сꙑнъ ловѣьскꙑ
III. библ. Битие
(
γένεσις, εως, ἡ
)
– название на първата книга от Моисеевото Петокнижие:
пꙗт ꙁаконьнꙑмъ, бꙑтье, сходъ, с(л)ѹжтельскꙑ, смена, вторꙑ ꙁаконъ
ЙЕ Бог
311b 1 – 4
Син.
кън҄гꙑ родьства
Сем. гн.
пентатеѵхъ,
псань,
ветъхꙑ ꙁавѣтъ
IV. онтол.
1. Вечно битие (ἀεὶ εἶναι, τό) – характеристика на Божието битие, което единствено е нетварно, но е и повече от вечно, понеже Бог е творец на времето:
тъью же днъ б͠ъ прсноса, пае ммо прсно-бꙑтьꙗ. не бо есть подъ лѣтъмь, нъ надъ лѣтъмь творець бо есть лѣтомъ
ЙЕ Бог
107а1
2. Битие на нещата (εἶναι, τό). Свежда се до тяхната смислова определеност (същност). Ето защо Бог, който съдържа в себе си пълнотата на смисъла и е бездна на същността, обхваща в себе си цялото битие:
все бо в себѣ обꙗтъ мать быт ꙗко пѹну сѹщьства бо бес коньца беꙁъ ѹстава
ЙЕ Бог
88а3 – 5
V. гносеол.
Битиеto като основа за речта и мисълта
(
εἶναι, τό
)
. Затова нещата, чието битие е противоположно, имат противоположни формулировки на съществуването им по определен начин
емѹже сть быте сѹпротвьно того како быт слово супротвьно рекъше своства
ЙЕ Бог
26а5 – 8
VI. креац. Възникване, сътворяване
(
γένεσις, εως, ἡ
)
. Обозначава производното битие на света:
хытрьць всего того... же есть сътворлъ вьсе то въ бытье ꙁвелъ
ЙЕ Бог
29b 3 – 5
Напротив, онези, които (подобно на Аристотел) допускат вечност на света, смятат, че битието му е самодостатъчно (самобитно):
ов бо прсносѫще съ беꙁнаѧльнꙑмь стьствомь божмь бꙑвъше сповѣдаахѫ, не просто по самобꙑтю прмъше бꙑт, нъ отъ того, же вьсемѹ творьць вна, рекъше отъ бога
ЙЕ Шест
8b 28 – 8c 8
Бог обаче е източник както на битието, така и на благобитието:
же быт дасть добрѣ быт дарьствовавъ
ЙЕ Бог
222а 7 – 8
Това понятие обозначава също първоначалната поява на човека, сътворен от Бога. Това го отличава от последващото раждане на хората (γέννησις), което предпазва от гибел човешкия род, наказан на смъртност заради грехопадението:
прьвое бо ꙁдане бꙑтье сꙗ гл͠еть, а не рожьство. бꙑть бо есть еже ѿ б͠а прьвое сътворене, рожьство же ѿ сѹда съмьрт престѹпа рад самѣмъ отъ себѣ прѣмѣн
ЙЕ Бог
217а1 – 6
Срв.
прьваго адамѹ бытью
ЙЕ Бог
227а 1
Причина за човешкото битие е творческата сила на Бога: ЙЕ Бог. 204а 5 sq. Бог не е причина за злото, затова на него дължим възникването, а гибелта е резултат от нашата свободна воля, която може да се изврати в злотворие:
бꙑть бо всѣхъ ѿ б͠а, а тьлꙗ нашхъ дѣльма ꙁъл сътꙗ сѧ на мѹене л полъжьне
ЙЕ Бог
203b 4 – 9
VII. икон. Благобитие (вж.
добрѣ быт
VIII. физ.
Възникване
(
γένεσις, εως, ἡ
)
. Причина за него е Творецът, а не звездите:
а мы г͠лемъ не ты ꙁвѣꙁды вновьны суть сомѹ бывающмъ н бытю бѹдѹщмъ н тьлѣнью тьлѣющмъ нъ ꙁнаменьꙗ пае
ЙЕ Бог
26а5 – 8
Неговите творчески слова са природа на сътвореното и затова възникването е по природа, също като растежа, загиването и самите животни и растения:
а естьства бꙑт, растеньне, тьлꙗ, садове, жвот
ЙЕ Бог
195а 3 – 4
Всичко тварно заради производното си битие подлежи на загиване:
все ѹбо бꙑтьемь тьльн(о) есть
ЙЕ Бог
128а2
IX. антроп. Възникване на човека
(
γένεσις, εως, ἡ
)
. Причина за него чрез своята творческа сила е Бог, който е причина също за пребиваването му в този свят чрез своята сдържаща сила, а чрез промислителната си сила – и за неговото направляване и спасение:
быть бо наше твортельныꙗ емѹ слы есть пребыване съдрьжꙗщаꙗ емѹ слы правленꙗ сп͠съ промысльныꙗ емѹ слы
ЙЕ Бог
204а6 – b 1.
Сем. гн.
сѫщьство,
стьство,
прлѹа,
своство,
съшьствь,
сла,
дѣство,
мѧ,
стна,
слово,
съкаꙁань,
ѹвѣдѣнь,
ѹкаꙁань,
ьто стъ,
же стъ о естьствѣ,
же стъ о сѫщьствѣ,
бестьлѣнь,
прсносѫщь,
ꙁьдань,
мръ,
сътвор҄ень,
тьлѣнь,
тьлѣньно