Терминологичен Речник
богъ
богъ
-а
м
триад.
Бог
(
θεός, ὁ
)
– първа и блажена природа, за която единствено самата тя има знание, освен ако не се открие на някого:
по пьрвѣмь же блж͠нѣмь естьствѣ не ѹвѣдѣ нктоже нколже б͠а раꙁвѣ емѹже тъ самъ ꙗв, не ѿ л͠къ тъкъмо, нъ отъ тѣхъ самѣхъ аньгелъ
ЙЕ Бог
15a
Йоан Екзарх използва природа и същност при Бога като синоними. Това е характерно за Отците и го намираме специално отбелязано в Симеоновия сборник (228а,15–23). Също в духа на православното Предание Йоан Екзарх разграничава същността (природата) от външните й прояви – това, което е „около нея“ (же о сѫщьствѣ/естьствѣ – τὰ περὶ τὴν φύσιν/οὐσίαν). Същността е неизразима и непостижима, докато проявите ѝ са познаваеми:
лкоже гл͠емъ пр б͠ꙁѣ ѡ немь, не стьство нъ о естьствѣ ꙗвлѧеть
ЙЕ Бог
35a
се ѹбо вѣдѹще смь на бж͠ьствьно сѹщьс͠т(о) ведом, не то самое сущьство постꙁаемꙑ нъ же сть ѡ сѹщьствѣ
ЙЕ Бог
91a 1 – 5
Именно благодарение на тези прояви е възможно да се говори за Бога и той да бъде характеризиран с множество характеристики: [I.] Положителни (катафатични). [1.] Същност сама по себе си:
самосѫщьство (αὐτοουσία)
ЙЕ Бог
50a 4 sq
[2.] Триединен. Бог е Светата Троица, той е троичен. Говорейки за него, имаме предвид Отца, единородния Му Син, Господа наш Иисус Христос, и пресветия Му Дух, единия Бог наш:
б͠а же рекъ, ꙗвѣ ꙗко оц͠ꙗ гл͠ю едноадаго мꙋ с͠на г͠а нашего їс͠хса дх͠а мѹ прес͠тго едного б͠а нашего
ЙЕ Бог
15a 6 – b 3
Бог е един в три лица – една същност в три ипостаси:
еднъ есть б͠ъ рекъше сѹщьство едно. ї... въ трьхъ ѹпостасьхъ поꙁнаваеть сѧ есть: о͠цю, рекѹ, сн͠ѹ ст͠ому дх͠у
ЙЕ Бог
19b 5 – 20a 1
Затова, когато говорим за Отец, Син, Дух Свети, не изпадаме в троебожие, нито в модализъм, подобно на Савелий:
ꙁане н тр б͠ъ гл͠емъ оц͠а сꙑна с͠тго дх͠а: едного же б͠а пае с͠тую тр͠цю, въ едно вньство сн͠ю дх͠ѹ въꙁносмома, не сълагаем н съмажм по савелевѹ съвъкѹпѹ
ЙЕ Бог
81a 4 – b 3
Различието им е единствено в ипостасните свойства (роденост, нероденост, изхождане):
оц͠ь сꙑнъ ст͠ꙑ дх͠ъ всꙗьскꙑ дно сѹть раꙁвѣ нерожьствѣ рожьства сходꙗ
ЙЕ Бог
20a 1 – 4
всѣмъ дно сють оц͠ь сн͠ъ ст͠ꙑ дх͠ъ раꙁвѣ нерожьства рожьства схода. мꙑслью же раꙁлѹмо
ЙЕ Бог
79b 7 – 80a 2
Както е според Халкидонското вероопределение, те са неслято съединени и неразлъчно разделени:
бе-съмѣса едненꙑ беꙁъ раꙁхода раꙁлѹаемꙑ (ἀσυγχύτως ἡνωμέναις καὶ ἀδιαστάτως διαιρουμέναις)
ЙЕ Бог
51a
Бог е един
днъ б͠ъ /εἷς θεός/
ЙЕ Бог
47b
– по същност:
едно сѹщьство (μία οὐσία)
ЙЕ Бог
50b
Т.е. по единосъщие
(διὰ δὲ τοῦ ὁμοουσίου): а мьже дно сѹщьство
ЙЕ Бог
76a 1 sq
Тъждественост на същността
тождьство сѹщьства
ЙЕ Бог
78b
– по Божественост:
едно бж͠т(с)тво (μία θεότης)
ЙЕ Бог
50b
– по даденост на ипостасите една в друга
(διὰ δὲ τοῦ… ἐν ἀλλήλαις εἶναι τὰς ὑποστάσεις): самы в себѣ сѹть ѹпостас
ЙЕ Бог
76a 1 sq
– по благост
(τῆς ἀγαθότητος ταυτότητα): блажьства тождьство
ЙЕ Бог
79a 3
– по сила:
една мощь (μία δύναμις)
ЙЕ Бог
50b
една сла
ЙЕ Бог
79a 6 sq.
тождьство хъ… слѣ (ταυτότης… τῆς δυνάμεως)
ЙЕ Бог
76a 2 sq
– по воля:
едно хотѣн (μία θέλησις)
ЙЕ Бог
50b
тождьство хъ хотѣнью (ταυτότης τοῦ θελήματος)
ЙЕ Бог
76a 2 sq
– по единодушния замисъл, решение (τῆς γνώμης σύμπνοια):
нравѹ днод͠шьств(о)
ЙЕ Бог
79a 1 sq
– по енергия (действие):
едно дѣство (μία ἐνέργεια)
ЙЕ Бог
50b 6, 79a 7 – b 1
тождьство хъ… дѣствѹ (ταυτότητος… τῆς ἐνεργείας)
ЙЕ Бог
76a 2 sq.
тождьство... дѣтельства
ЙЕ Бог
78b 7 – 79a 1
– по движение
(ταυτότης… τῆς κινήσεως): тождьство хъ… поступѹ
ЙЕ Бог
76a 2 – 4
едно тожде шьств
ЙЕ Бог
79b 3
– по начало:
днъ наатъкъ (μία ἀρχή)
ЙЕ Бог
48a
– по власт:
една власть (μία ἐξουσία)
ЙЕ Бог
50b
тождьство хъ… власт (ταυτότης… τῆς ἐξουσίας)
ЙЕ Бог
76a 2 – 4
– по господство:
едно гд͠ьство (μία κυριότης)
ЙЕ Бог
50b
– по царство:
едно ц͠р(с)тво въ трьхъ съврьшенѣхъ ѹпостасьхъ ꙁнаемо же покланꙗемо еднѣмь поклонъмь, вѣруемо же служмо всею словесьною тварью (μία βασιλεία ἐν τρισὶ τελείαις ὑποστάσεσι γνωριζομένη τε καὶ προσκυνουμένη μιᾷ προσκυνήσει πιστευομένη τε καὶ λατρευομένη ὑπὸ πάσης λογικῆς κτίσεως)
ЙЕ Бог
51a
[3.] Прост
простъ /ἁπλοῦς/
ЙЕ Бог
19a
Несъставността, простотата е характерна за природата на Бога, в който вярваме:
Вѣрѹемъ ѹбо въ днъ б͠ъ... проста
ЙЕ Бог
48a 5
Той е такъв по природа:
стьствъмь (φύσει) бо сы беꙁ вреда бꙁъ стока; ѧкоже сы простъ (ἁπλοῦς) несъложенъ (ἀσύνθετος)
ЙЕ Бог
56a 4 – 6
Простотата на Бога се проявява в неговата единна проста енергия (едно просто дѣство), блага и извършваща всичко във всичко. Аналогия със слънчевия лъч, който всичко съгрява и във всяко отделно нещо действа според естественото му свойство и способността му да възприема, получило такава сила от сътворилия го Бог:
а стово слово ѹть, ꙗко просто сѹще бж͠ьство едно просто мꙑ дѣство, блажено вс всѣмъ дѣствуѧ, ꙗкоже сл͠ньнаꙗ луа, ꙗже вьсе грѣеть вь комьждо по естьствьномѹ подобьствѹ прмѹщюю слѹ дѣтельствѹеть ѿ народотворььнаго б͠а тако прмъ дѣство
ЙЕ Бог
91b
[4.] Предвечен и вечен. – вечен и вечно съществуващ:
вѣьнъ прсно сꙑ (αἰώνιός τε καὶ ἀίδιος)
ЙЕ Бог
19a
Единствен Бог е вечно съществуващ, а още по правилно – превъзхождащ вечността, защото творецът на времената не е зависим от времето, а е свръх него:
тъью же днъ б͠ъ прсноса, пае ммо прсно – бꙑтьꙗ. не бо есть подъ лѣтъмь, нъ надъ лѣтъмь творець бо есть лѣтомъ
ЙЕ Бог
107a 1 – 5.
Бог се нарича не само вечен, но и предвечен, защото е сътворил и самата вечност. Единствен бивайки безначален, Той е творец на всичко – както на вековете, така и на всичко съществуващо
ꙗкоже сꙗ гл͠ть б͠ъ вѣьнꙑ, нъ преждевѣьнꙑ. того бо вѣка тъ сть сътворлъ. еднъ бо беꙁ наатъка са б͠ъ, всемѹ твортель тъ есть, вѣкомъ всемѹ сущуму
ЙЕ Бог
101a 6 – b 3
вѣьна (αἰώνιος)
ЙЕ Бог
48a 3 sq
– Вечно съществуващ и свръх-вечно битие
(ммо прсно-бꙑтьꙗ): тъью же днъ б͠ъ прсноса, пае ммо прсно-бꙑтьꙗ. не бо есть подъ лѣтъмь, нъ надъ лѣтъмь творець бо есть лѣтомъ
ЙЕ Бог
107а1 – 5.
[5.] Благост, Благ: – благост сама по себе си:
самоблажьство (αὐτοαγαθότης)
ЙЕ Бог
50a
Бог се характеризира и просто като благ:
благъ (ἀγαθός)
ЙЕ Бог
19a7
Бивайки благ, свободен от каквато да било завист и зло, Той е източник на всяко добро:
добродавьць б͠ъ сы всемꙋ добру давьць есть, не ꙁавст н ꙁъл нкоеже повньнъ сы
ЙЕ Бог
16b 3 – 6
Именно защото Бог е благ и преблаг, той не се задоволява със самосъзерцание, а споделя своята благост, като създава света:
понеже ѹбо ꙁдрꙗдьнꙑ преб͠лг͠ꙑ б͠ъ не довольнъ бꙑ свомь вѣдомь нъ пребольшею б(л)г͠отою б͠лгоꙁвол бꙑт етера ꙗже ѡб͠лгодѣствъва премлюща бл͠жньства мѹ, ѿ небꙑтьꙗ въ бꙑть преведе сътвор все вдмо невдмо
ЙЕ Бог
103a 6 – b 4
Бог е единствен източник на благодатта и я дарява на природата на сътвореното, за да стане причина за доброто в света. Без неговата помощ и съдействие никой не може да желае или извършва добро:
бл͠годать отъ б͠а дасть сꙗ въ естьствѣ сь естъ всемѹ добрѹ наало вна. да бес го поспѣха л помощ немощьно есть добрꙋ хотѣт л сътворт намъ
ЙЕ Бог
212b 4 – 213а1
Бог предварително желае всички да бъдат спасени и да вземат участие в Неговото царство. Защото не за наказание ни е създал, но като благ, за участие в Неговата благост. Грешните обаче желае да накаже, тъй като е справедлив
трѣбѣ же есть вѣдѣт, ѧко б͠ъ прьвцею хощеть всѣмъ сп͠ст сꙗ ц͠р(с)тво его полѹт. не бо насъ на мукѹ сътвор, нъ на прꙗть бл͠гост его, ꙗкоже добръ сꙑ; а съгрѣшающаѧ хощеть мѹт, ꙗкоже сꙑ правьдвъ
ЙЕ Бог
212b 4 – 213a 1
Затова възникването е от Него, а гибелта се дължи на нашата порочност:
а про б͠жствьныѧ мысл строство быть бо всѣхъ ѿ б͠а а тьлꙗ нашхъ дѣльма ꙁъл сътꙗ сѧ на мѹене л полъжьне
ЙЕ Бог
203b 4 – 9
[6.] Сила. – непристъпна и непознаваема, измерима единствено чрез нейната воля:
непрїстѹпьну слѹ, нкоеюже мѣрою ꙁнаема, нъ тъью же свомъ хотѣньмь ꙁмѣрма (ἀπρόσιτον δύναμιν οὐδενὶ μέτρῳ γνωριζομένην, μόνῳ δὲ τῷ οἰκείῳ βουλήματι μετρουμένην)
ЙЕ Бог
48b
– промисляща всичко:
всемѹ промꙑсльна (πάντων προνοητικήν)
ЙЕ Бог
49a