Терминологичен Речник
богословь
богословь
-ꙗ
ср
богоп.
Богословие, богопознание
(
θεογνωσία, ἡ
)
. С думите да сътворим човек (Бит. 1:26), Писанието ни насочва към богословието за Сина:
...къ комѹ рее, сътвормъ ловѣка? гда бо небо творꙗаше, то повелѣнмь тъьѭ твортъ гда ꙁемлѭ, то такожде прокѫѭ тварь. гда же ловѣка твортъ, то къ томѹ богослов о сꙑнѹ акꙑ двьрьцам прѣклонь[шю сѧ] велтъ вдѣт, къто стъ, же съ нмь спрьва дѣствовалъ
ЙЕ Шест
195d 4 – 19
Богословие и богопознание в съчиненията на Йоан Екзарх (общ преглед): A. Откровението и разумът. Познанието за Бога изхожда от Откровението. В основата му е Свещеното Писание, което е слово Божие. В този смисъл св. Дионисий Ареопагит нарича самото Писание „богословие“:
ст͠ꙑ стотьнꙑ б͠гословесьнꙑ донс аропагтъ рее: всѧ богословесьнаѧ еже сть божьствьнаѧ псаньꙗ нб͠съскаѧ сѹщьства ѳ͠ нарее
ЙЕ Бог
112b 4 – 6
Богопознанието обаче предполага и човешкото усилие. То се осъществява в синергия. Самото слово Божие ни насърчава да славим онова в Бога, което е достъпно за човека:
да есомѹ нꙑ ѹтъ пьсан? не не вьсего л пꙑтат о боꙁѣ, нъ ово мльанмь проповѣдоват, ово вѣроѭ славт богословленмь
ЙЕ Шест
44b 28 – c 8
Затова богословието е както слово на Бога, така и слово за Бога. То има място не в само Писанието, но и в Преданието. Освен това, поради неговия двояк източник в Откровението и човешкия ум, за него нито всичко е познаваемо, нито всичко е непознаваемо:
же мꙑслїть о б͠ꙁѣ г͠лт то л слꙑшат, то требѣ емѹ есть въ стнѹ вдѣт, ꙗкоже н вьсе сть гл͠ано о бг͠ословест о ͠лвкостроствѣ н есть пакы все невѣдомо н все вѣдомо
ЙЕ Бог
17b 7 – 18a 4
Тази двоякост не означава равнопоставеност – водещо е откровението, а нашият ум може само да тълкува казаното в Писанието, но не и да добавя нещо от себе си:
немощьно ѹбо ьто раꙁвѣ сего еже отъ б͠а бж͠ствьным словесы отъ ветъхаго от новаго ꙁавѣта намъ сть ꙁг͠лано ѧвлено ьто ре о боꙁѣ л помыслт
ЙЕ Бог
22b 2 – 7
B. Делението същност – прояви на същността е в основата на богословието: Същността (природата) Божия е непознаваема. Че Бог съществува, е ясно, но ние не можем да знаем какъв е Той по своята същност и природа:
ꙗкоже ѹбо сть б͠ъ, ꙗвѣ есть. а ьто сть сѹщьствъмь л естьствомь, недовѣдомъ н домꙑслмъ намъ сть
ЙЕ Бог
30b
За Бог говорим или апофатично, или по противопоставяне, или спрямо произтичащото от Неговото естество, или чрез енергиите Му:
когожьдо еже о боꙁѣ гл͠емъ не то сѹщеемь есть съкаꙁать мьнѣт, нъ же нѣсть ꙗвлꙗеть л любъ кѹю къ кому, же въскѹтаем сѹть л же въслѣдьствѹють естьства, л дѣства
ЙЕ Бог
87a 6 – b 5
Трябва да се различава същността (природата) от външните й прояви – това, което е „около нея“ (τὰ περὶ τὴν φύσιν, же о естьствѣ). Същността е неизразима, докато проявите ѝ са познаваеми:
лкоже гл͠емъ пр б͠ꙁѣ ѡ немь, не стьство нъ о естьствѣ ꙗвлѧеть
ЙЕ Бог
35a 3 – 5
Изхождайки от тях, сме повеждани към Божията същност, но познаваме не нея, а нещата „около нея“:
се ѹбо вѣдѹще смь на бж͠ьствьно сѹщьс͠т(о) ведом, не то самое сущьство постꙁаемꙑ нъ же сть ѡ сѹщьствѣ
ЙЕ Бог
91a 1 – 5
Такава външна проява, наред с предвечните енергии, е сътворението. Ето защо, макар Бог да не е творец по същност (т.е. по природа и естество), творческият акт дава указания за нея и е вид откровение. Ето защо изучаването на природата е основа за богословието и отричането му е проява на духовна леност:
мꙑ же, рее, фѵсологѭ не хощемъ вꙑкнѫт, нъ богословен! подобааше же вѣдѣт, ꙗко с словеса праꙁдьнꙑхъ лѣнвꙑхъ богословесю бо фѵсологꙗ корень стъ
ЙЕ Шест
248c 27 – d 8
То разкрива Причината за сдържането, попечението и управлението на света:
сеѧ же твар съдрьжане сънабъдѣнь строенье ѹть нꙑ, ꙗко сть б͠ъ, же се все съставлъ есть съдрьжть сънабъдть промꙑшлѧть
ЙЕ Бог
27b 8 – 28a 5
Познанието на Твореца от творението се основава на това, че според своята природна готовност и сила тварите поемат самите Божествени енергии. Затова изучаването на природата, на нейните външни прояви отвежда към енергиите на Бога:
а стово слово ѹть, ꙗко просто сѹще бж͠ьство едно просто мꙑ дѣство, блажено вс всѣмъ дѣствуѧ, ꙗкоже сл͠ньнаꙗ луа, ꙗже вьсе грѣеть вь комьждо по естьствьномѹ подобьствѹ прмѹщюю слѹ дѣтельствѹеть ѿ народотворььнаго б͠а тако прмъ дѣство
ЙЕ Бог
91b 4 – 92a 5
C. За Бога знаем и изповядваме. а. Неговото съществуване. То се разкрива не само от Писанието, но е известно и на елините. Нещо повече, достоверността на Божието съществуване по естествен начин е внедрена от Бога във всеки един човек:
Ꙗкоже сть б͠ъ, же ст͠аѧ псанꙗ премлють, ветъхꙑ новꙑ ꙁавѣтъ рекѹ же ветъхꙑ ї новꙑ ꙁавѣтъ есть, же мос жїдомъ предасть потомь ап͠л новꙑ намъ предаша, да же та оба ꙁавѣта дрьжть, то вѣрьно емѹ есть, ѧко сть б͠ъ ѿ елнъ мн͠оꙁѣмь. ѧкоже гл͠ахомъ въ естьствѣ въсѣѧно нашемь вѣдѣн ѧко есть б͠ъ
ЙЕ Бог
23a 3 – b 6
Осъзнаване на Божието съществуване става чрез чудесата и църковното учителство, но също така и чрез разсъждението: а.1. чудесата. За да поведат към светлината на богопознанието, учениците и апостолите на Господа, както и техните последователи – учители на Църквата, извършват чудеса чрез силата и благодатта на Светия Дух:
Гн͠ же ѹенц а͠(п)л ст͠го дх͠а прѣмѹдрость премъше того слою даръмь велка ѹдеса творꙗще велкою ометью на свѣтъ ѹвѣдѣнью б͠а ѿ глѹбнꙑ невѣдѣнꙗ ѹлавлꙗюще ꙁвааахѹ
ЙЕ Бог
24a 5 – b 5
а.2. църковното учителство, дарено по благодат на техните приемници:
такожде же тѣхъ намѣстьнц сѹть прмьнц дарѹ слѣ пастѹс же ѹтел
ЙЕ Бог
24b 5 – 25a 1
а.3. разсъждението (доказателството, ἀπόδειξις). Чрез него се уверяваме, например, че има Бог:
съкане (ἀπόδειξις) ꙗко сть богъ
ЙЕ Бог
23a 1f
Доказателството е необходимо за: а.3.1. обикновените хора. Ние, обикновените хора, които заради греха не сме приели нито благодатта на чудесата, нито на църковното учителство, можем в мяра да говорим за това, което ни е предадено чрез приемниците на благодатта, призовавайки помощта на Отца, Сина и Светия Дух:
мꙑ же же н удесъ н ѹенью дара прїꙗхомъ, недостон бо сꙗ сътворхомъ сласт сеꙗ жꙁн любѧще, обае се да нѣ мало же смъ прꙗл отъ ѹтель ст͠ꙑхъ ѡ томь же побесѣдѹемъ; оц͠а сн͠а ст͠го дх͠а нарекъше
ЙЕ Бог
25a
а.3.2. за да бъдат убедени онези, които не вярват в божественото Писание, [например за единичността на Бога]:
а же не прмлеть ст͠го псаньꙗ, тако гл͠емъ
ЙЕ Бог
37a
b. Имената на Бога. На първо място това е Съществуващият, понеже Сам Той така нарича себе пред Моисей на планината:
стрьмьнѣе всего ѡ б͠ꙁѣ гл͠емомъ мень бꙑт са, ꙗкоже самъ ꙗвлꙗꙗ мосеов на горѣ рее: рьц къ с͠номъ ꙁ͠лвомъ: са посъла мѧ
ЙЕ Бог
87b 6 – 88a 2
На второ място следват имената, изразяващи Неговите действия (енергии):
да прьвьне ему мꙗ кажеть ꙗко сть, нъ не ьто есть сущьствъмь, а въторо дѣство, б͠ъ бо могъ сꙗ рееть, еже сть мощь
ЙЕ Бог
88b 5 – 89a 2
По този начин научаваме цял ред имена на Бога:
а ꙗкоже сть б͠ъ беꙁ наатъка, бес коньцꙗ, вѣьнъ прсно сꙑ, неꙁъданъ, неꙁвратьнъ, неꙁмѣньнъ, простъ, несъложьнъ, бесплътьнъ, невдмъ, неосꙗжмъ, неѡпсанъ, беꙁмѣрьнъ, непостжмъ беꙁъ обꙗтьꙗ, недораꙁѹмѣньнъ, благъ, правьдвъ, вьсемощьнъ, всемѹ ꙁьданю творьць, всемѹ съдрьжтель, всевдьць, всемѹ прораꙁумьнкъ, владꙑка, сюд – вѣмь сповѣдаемъ
ЙЕ Бог
18b
c. Неговото единство:
вѣмь сповѣдаемъ... ꙗко еднъ есть б͠ъ рекъше сѹщьство едно
ЙЕ Бог
19b 4 – 6
За него има доказателство:
оѵкаꙁань (ἀπόδειξις) ꙗко днъ есть б͠ъ, а не мъноꙁ
ЙЕ Бог
36a 2f
d. Неговата троичност:
вѣмь сповѣдаемъ... ї ꙗко въ трьхъ ѹпостасьхъ поꙁнаваеть сѧ есть: о͠цю, рекѹ, сн͠ѹ ст͠ому дх͠у
ЙЕ Бог
19b 4 – 8
e. Единосъщието на Бога – Лицата на Светата Троица се различават единствено по личните си свойства:
вѣмь сповѣдаемъ... ї ꙗко оц͠ь сꙑнъ ст͠ꙑ дх͠ъ всꙗьскꙑ дно сѹть раꙁвѣ нерожьствѣ рожьства сходꙗ
ЙЕ Бог
19b 4 – 20а4
f. Въплъщението на Сина:
ѧко едноадꙑ сн͠ъ слово бж͠е б͠ъ мл͠срдствъмь свомъ нашего сп͠сенꙗ рад ꙁволенемь о͠ьмь дѣствъмь ст͠го д͠ха бесѣмене сꙗ премъ, бестьлѧ отъ ст͠ꙑѧ мр͠ѧ бц͠а дв͠ꙑ род сꙗ ст͠мь дх͠мь л͠вкъ съврьшенъ отъ неꙗ бꙑ(с)
ЙЕ Бог
20а4 – b 4
g. Сложната ипостас на Сина:
ѧко тъжде б͠ъ съврьшенъ есть купьно л͠вѣкъ съврьшенъ ѿ двою естьствѹ, б͠ж(с)ка ловѣьска въ двꙋ естьстѹ раꙁѹмьнѹ, хотꙗщѹ же дѣствующѹ самовластьнома съпр(о)ста рещ до коньца мущема ѧкоже комѹжьдо лѣпо есть ѹставу словес, б͠ж(с)твѹ ркѹ л͠вьствѹ, въ еднѹ же съложенѹ ѹпостась
ЙЕ Бог
20b 4 – 21a 6
Заради ограничеността на човешкия език говорим за Бог с неподобаващи образи (f.o. 2; I 2). D. За Бога не знаем и не можем да говорим:
не довѣмь гл͠т не можемъ
ЙЕ Бог
22b 1f
D.a. Какъв е по същност:
а ьто сть бж͠е сѹшьство
ЙЕ Бог
21b 7 – 22а1
D.b. По какъв начин е вездесъщ:
како есть всѣхъ
ЙЕ Бог
22а1
D.c. Тайната на непорочното зачатие:
како ѿ б͠а б͠ъ род сꙗ л ꙁде, л како сѧ поноввъ дноадꙑ сн͠ъ б͠ъ ловѣкъ б͠ꙑ(с) отъ дв͠ьскꙑхъ кръв, нѣмъ ресъ естьствьнꙑ обꙑа сътворвъ сꙗ
ЙЕ Бог
22а2 – 6
D.d. Чудесата (напр. чудото на Галилейското езеро):
како неомоенама ногама по водамъ хожꙗаше
ЙЕ Бог
22a 7 – b 1
E. Дялове на богословието. Богословието бива два вида – богословие в собствения смисъл на думата (θεολογία) и икономия (οἰκονομία). Първото се занимава с предвечното Божие битие, а второто – с Божието попечителство над света и човека. И двете обаче не могат да се издигнат до неизречимото в Бога:
же мꙑслїть о б͠ꙁѣ г͠лт то л слꙑшат, то требѣ емѹ есть въ стнѹ вдѣт, ꙗкоже н вьсе сть гл͠ано о бг͠ословест о ͠лвкостроствѣ
ЙЕ Бог
17b 7 – 18a 2
F. Видове богопознание: F.1. В символи (образи). Представлява един по-телесен начин на говорене за Бога:
лко ѹбо ѡ боꙁѣ плътьск глеть сꙗ пркладомь есть глано
ЙЕ Бог
94a 1 – 3
F.2. В понятия. То е по-висше и подобаващо, понеже Бог е прост и без очертания:
мать же нъ вышьн раꙁѹмъ. просто бо сть б͠жьство беꙁъ ѡбраꙁа
ЙЕ Бог
94a 3 – 5
F.2.a. катафатично – протича чрез твърдения. То разкрива не природата (същността), а това, което е около нея:
лкоже гл͠емъ пр б͠ꙁѣ ѡ немь, не стьство нъ о естьствѣ ꙗвлѧеть. любо благъ, любо премѹдръ, любо правьдвъ, но то любо рееш, не стьство рееш бж͠е, нъ же сть о естьствѣ бж͠
ЙЕ Бог
35а3 – b 2
F.2.b. апофатично – протича чрез отрицания
же нѣсть ꙗвлꙗеть
ЙЕ Бог
22b 37
То е по-коректно, понеже Бог не е битие, а е свръхбитие. Той неизмеримо превъзхожда всичко съществуващо:
обае ѡ б͠ꙁѣ ьто сть по сѹщьству г͠лт, немощьно есть. прснѣе же пае же ѿ всего ѿмꙋщ съкаꙁат слово. н едно отъ сущꙗго есть б͠ъ. не ꙗкоже не сꙑ, нъ ѧкоже надъ всѣмь сѹщьствъмь сꙑ надъ всѣмь бꙑтьемь сꙑ. лма же сущѹѹмѹ сѹть вѣдѣнꙗ, же всꙗко вꙑше вѣдѣнѧ, то вꙑше сѹщьства есть. въспꙗть пакї же вꙑше сущьства, то вꙑше вѣдѣнѧ есть. недовѣдому бо божьство недостжмо. т то дно му достїжмо: недовѣдѣне недостжьство
ЙЕ Бог
34a 3 – 35а3
Това обаче не е истинско знание, понеже знанието показва не това, какво не е, а какво е предметът:
требовано же сть мꙑслѧщемѹ о емь сѹщьствѣ вѣщѧт, еж есть вѣщꙗт, а не же нѣсть
ЙЕ Бог
33b 8 – 34а3
F.2.c. по преизобилие – протича чрез твърдения, които имат значението на отрицания. Например, казвайки мрак по отношение на Бога, ние разбираме не мрак, но това, че не е светлина, а свръхсветлина; и казвайки светлина, разбираме това, че не е мрак:
сѹть же дрѹгаѧ ѡ б͠ѕѣ пр немь гл͠ема, слѹ вꙑсостьнаго ѿвѣта мѹщѹ. ѧкоже тьмѹ рекѹще ѡ боꙁѣ не тьмѹ раꙁѹмѣвамъ, нъ ꙗко нѣсть свѣтъ, нъ надъ свѣтъмь
ЙЕ Бог
35b 2 – 7
Син.
богословень,
богословесьно,
богословесь,
богословествь,
богословл҄ень
Сем. гн.
боговѣдѣнь,
въскѫтамо,
въслѣдьствѹмо,
вѣдѣнь,
вѣра,
даръ,
дѣство,
мѧ,
стна,
любы,
псань,
слово,
съкаꙁань,
сѫщьство,
ѹвѣдѣнь,
ѹкаꙁань,
фѵсологꙗ,
ловѣкостроство,
ьто стъ,
же стъ о естьствѣ,
же стъ о сѫщьствѣ,
стьство